Systém je založen na tom, že kdokoli z dopravců bude schopen prodat jednu jízdenku „OneTicket“ a na základě skutečně použitého spoje se spravedlivě rozúčtují podíly na přepravách jednotlivým dopravcům. Se spuštěním systému se počítá v prosinci příštího roku. Novelu zákona ještě projednají senátoři.
„V současné době si musejí cestující v případě přestupů mezi spoji různých dopravců kupovat více jízdenek. Systém jednotného tarifu by měl cestování výrazně zjednodušit. Cestující si zkrátka zakoupí jednu jízdenku a bude moci jednoduše nasednout do toho vlaku, který pojede první, bez ohledu na dopravce“, říká ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Systém jednotného tarifu spočívá v tom, že dopravci budou muset uznávat cenu danou národním tarifem, zároveň budou moci nabízet i cenu jinou, a to například u jízdenek, které nebudou platit u jiného dopravce. Komerční ceny nebudou omezeny nad rámec cenové regulace.
Vybudování a pět let provozování systému jednotného tarifu by mělo stát 254 milionů korun. Z toho náklady na vybudování systému představují částku ve výši 109 milionů. Systém budou moci využívat všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů.
Veškeré informace o univerzální jízdence, která bude platit ve všech vlacích v České republice a umožní cestujícím vybrat si z nabídky více dopravců nebo jednoduše využívat přípoje, jsou k dispozici ZDE.
Součástí novely zákona o dráhách je rovněž snazší kácení stromů v okolí dráhy. Provozovatel dráhy, především Správa železniční dopravní cesty, bude mít právo odstraňovat stromy, které ohrožují bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy. Zákon také nově umožní SŽDC, nařídit dopravcům z kapacitních důvodů spojování vlaků do jednoho.