„Je to výsledek kompromisu na všech stranách. Věřím, že firma STRABAG teď udělá maximum pro to, aby chybějících 414 metrů této komunikace, na kterou všichni netrpělivě čekáme už roky, dokončila ještě letos. I když na to má podle smlouvy rok a půl. Takže shrnuto podtrženo: Stavba je z moci úřední přezkoumána ze všech stran, má stavební povolení, zhotovitel má platnou smlouvu a stavební kapacity, investor peníze a snad každý v našem kraji má zájem na jejím rychlém dokončení. Příští rok jezdíme,“ prohlásil hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.
Politické reprezentaci Moravskoslezského kraje se povedl průlomový krok k dokončení tzv. prodloužené Rudné v Ostravě v roli mediátora. Vedení kraje se po mnoha letech tahanic a sporů podařilo dostat za jednací stůl investora stavby a její odpůrce, kteří nakonec našli společnou řeč. Díky vytrvalému nestrannému jednání představitelů Moravskoslezského kraje i města Ostravy našlo Občanské sdružení Skalka v čele s architektem Dušanem Richtárem, které stavbu dálničního přivaděče blokovalo, shodu s Ředitelstvím silnic a dálnic na technickém řešení protihlukových stěn. To bylo jádrem mnoho let trvajících sporů. Investor stavby připravil projekt, který před hlukem ochrání nejen je, ale také hustě osídlenou část Ostravy-Poruby, kudy komunikace povede. Odpůrci stavby pak stáhli své procesní námitky a podle dohody bylo zastaveno projednávání ‚starého‘ stavebního povolení na dostavbu chybějícího 400metrového úseku silnice a mohlo být vydáno povolení nové.
„Obě strany potřebovaly neutrálního prostředníka se silnou autoritou. Kraj v této roli zajistil, že našly shodu na několika zásadních sporných technických bodech - úpravě protihlukových zdí nebo lávky. Zároveň ale mohl zaručit, že vše dohodnuté zahrne do jednoho stavebního řízení, které bude jasné a čitelné pro všechny strany i veřejnost. Že prostě není možné nic dohodnutého změnit. Vyplatilo se řešit patovou situaci kolem prodloužené Rudné po jednotlivých částech. Bez emocí, s rozumnými argumenty a hlavně dobrou vůlí všech zúčastněných, kteří plní uzavřené dohody,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka s tím, že i on věří ve vstřícný přístup společnosti STRABAG, která je největším silničním stavebníkem v Moravskoslezském kraji.
Prodloužená Rudná
- Silnice, která spojuje průtah Ostravy s novou silnicí I/11 ve směru na Opavu a má fungovat také jako součást dálničního přivaděče k dálnici D1, se začala stavět v roce 2010.
- Koncem roku 2017 získal projekt souhlasné stanovisko EIA týkající se posouzení vlivu stavby na životní prostředí.
- Kvůli nejrůznějším obstrukcím hlavně ze strany majitelů věcných břemen Občanského sdružení Skalka, chybí dostavět posledních 414 metrů komunikace. (Úsek zatížený věcným břemenem práva chůze a jízdy.)
- Kolony aut tak stále projíždějí hlavně ulicí 17. listopadu v ostravském městském obvodu Poruba. Lidé z okolí této přetížené komunikace kvůli tomu již několikrát zvažovali či uskutečnili protesty, případně blokádu silnice.
- Ředitelství silnic a dálnic proto v roce 2017 zahájilo vyvlastnění pozemků.
- Hrozilo ale, že i vyvlastňovací proces se potáhne „donekonečna“. Kraj proto vzal na sebe roli prostředníka, snahou bylo dostat za jednací stůl investora (ŘSD) a vlastníky pozemků, jejichž věcná břemena blokují dokončení této důležité komunikace. Aby se domluvili mezi sebou. Bylo by to prospěšnější a hlavně rychlejší, než kdyby se jednalo na soudech
- - Problematika je složitá, v „balíku“ se nepodařilo najít dohodu, proto kraj řešil postupně, po jednotlivých krocích, technicky, bez emocí. Vyplatilo se, investor stavby i její odpůrci našli společnou řeč.
- Krajský úřad Moravskoslezského kraje vydal v srpnu 2019 stavební povolení, které v září 2019 nabylo právní moci. Zhotovitel společnost STRABAG může začít stavět.