09.12.2011 11:03:34
Putnová (TOP 09): České školství: Bez skrupulí a bez odvahy
V těchto dnech se v souvislosti s přijímáním rozpočtu na rok 2012 hovoří více o budoucnosti. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je objemem plánovaných výdajů 137 miliard na druhém místě v objemu zdrojů.
Jenže ke vzdělávací politice musíme přistupovat komplexně, od předškolního vzdělání až po přesah do výzkumné a inovativní činnosti. Vzdělávací politika musí proto být podřízena směřování země, což předpokládá stanovení dlouhodobých cílů, které přesahují jedno volební období. To je možná i jeden z důvodů, proč politické, rychle se střídající garnitury, zohledňovaly spíše krátkodobé a snadno medializovatelné cíle.
Příkladů vítaných, ale nekoncepčních opatření najdeme po celé linii vzdělávání mnoho. Rozhodli jsme se nabídnout středoškolské vzdělání co nejširší populaci, abychom po letech zjistili, že nedostatek řemeslníků se stává limitujícím faktorem technického rozvoje. Oživili jsme osmiletá gymnázia, ale rezignovali jsme na kontrolu schopností přijatých studentů. Na vysokých školách jsme nabídli více míst pro studenty, než kolik je uchazečů, a nedokázali jsme diferencovat mezi jednotlivými typy škol tak, aby přidělované zdroje respektovaly jejich kvalitu.
Protože řešení jsou dlouhodobá a nepopulární, je patrná i neochota k nim přistupovat. Řadu šancí na zlepšení jsme již promarnili. Ale navzdory nekompetentním opatřením je stále české školství na lepší úrovni, než na jaké je jeho řízení.
Vždyť takřka sedmdesát procent čerstvých maturantů se uchází o studium na vysoké škole. Zdá se tedy, že bychom měli být s rostoucí vzdělaností naprosto spokojení. Avšak růst počtu vysokoškoláků se bohužel nepromítá do růstu konkurenceschopnosti České republiky. Během posledních dvou let jsme totiž podle globálního indexu konkurenceschopnosti klesli o sedm pater až na třicáté osmé místo. Proto také požadavek „školského“ výboru Poslanecké sněmovny na navýšení finančních prostředků pro vysoké školy v roce 2012 zahrnuje usnesení, aby tyto zdroje byly rozděleny podle měřitelných výsledků škol. Otevřených a neřešených otázek je přirozeně ve školství mnohem více. Důležité je činit kroky, které jsou prioritou pro vytvoření koncepce perspektivní vzdělávací politiky. Začít je třeba od základu, od základního školství. Úspěch vyžaduje dva předpoklady - chtít a umět. Navíc odvahu.
Anna Putnová, poslankyně TOP 09 a předsedkyně školského výboru
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout