Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Jedná se o transpoziční návrh, který upravuje podmínky o námořní plavbě. Principiálně jde o to, že se uvádí do souladu požadavky směrnice Evropské unie 2018/131 s cílem zdokonalit a optimalizovat stávající systém ochrany námořníků pro případ jejich opuštění. Dochází k doplnění stávající zákonné povinnosti provozovatele námořního plavidla mít po celou dobu jeho provozování uzavřeno pojištění. Čili v zásadě je to jakýsi pohled na ochranu těch, kteří pracují na těch lodích, o pojištění pro pokrytí dlužné mzdy a jiného finančního plnění vyplývající ze základního pracovněprávního vztahu. Rovněž se jedná o pojištění pro pokrytí nákladů spojených se zajištěním potřeb námořníků nezbytných pro přežití na palubě námořního plavidla.
Abych to ještě upravil nebo upřesnil. Já jsem se s tím seznamoval, jak asi víte, relativně rychle. To námořní plavidlo se rozumí, že mohou být dva typy. Buď se jedná o námořní obchodní loď, a tady rovnou řeknu, u nás žádná není, čímž se většina z toho nás netýká.
Nicméně jsou u nás námořní jachty, to jsou ty od 2,5 m do 25 m, a tam se tedy částečně něco z toho, co zde teď říkám, nás týkat bude. Ale principiálně je to jenom transpoziční směrnice. V návaznosti na to nařízení dochází i k určení námořního úřadu, což u nás tedy je Ministerstvo dopravy, jakožto správní orgán, a zároveň umožňuje tomuto námořnímu úřadu veřejnoprávní smlouvou pověřit takzvanou klasifikační společnost k provádění prohlídek a vydávání potvrzování prodlužování platnosti osvědčení soupisu. To je právě to, co se nás netýká, protože, jak už jsem naznačoval, žádné takové lodě u nás nejsou.
V návrhu zákona potom ještě dochází ke zpřesnění již provedené transpozice o lodní výstroji a o zrušení směrnice Rady 96. Nicméně ten návrh ještě kromě těch implementací má i neunijní část. A tam se jedná o to, že uvedené unijní předpisy jsou ve značném rozsahu obsaženy změny unijně irelevantní, vyžádané potřebami aplikační praxe. Čili navrhuje se například explicitně vyloučit možnost provozovat lodě s jaderným pohonem pod státní vlajkou České republiky, upřesnit požadavek na obsazení provozovatele námořního plavidla a výslovně zakotvit tento požadavek jako podmínku pro zápis námořního plavidla do námořního rejstříku České republiky.
Dále dochází ke stanovení horní hranice stáří lodě, při jejímž překročení nebude možno v určitých případech zapsat loď do námořního rejstříku České republiky. Zakotvení možnosti námořního úřadu čerpat pro účely řízení o vydání průkazu způsobilosti k vedení námořní jachty, digitalizované fotografie a podpisy žadatelů o vydání tohoto průkazu.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovoluji si vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona. Děkuji.