„Ministerstvu školství se podařilo, i přes avizované vládní úspory, prosadit navýšení prostředků pro vytvoření nových míst pro žáky základních škol o více než půl miliardy korun," říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš.
Celkový objem výdajů státního rozpočtu na realizaci celého programu stoupne o 546 877 895 Kč, a to z částky 6 807 682 105 Kč na částku 7 354 560 000 Kč. Důvodem je především nárůst cen na trhu stavebních prací. Zvyšuje se také jednotková cena uznatelných výdajů na vybudované místo pro jednoho žáka v podprogramu 133D 341 (tzv. "Prstenec II" - jmenovité projekty) z částky 800 000 Kč na částku 1 100 000 Kč.
Z podprogramu "Prstenec II" bude podpořena výstavba celkem šesti (již schválených) plně organizovaných základních škol ve Středočeském kraji s minimální kapacitou 18 kmenových učeben pro 540 žáků:
Svazková škola Český Brod – Doubravčice,
Svazková škola Drahelčice-Úhonice,
Svazková škola Chýně – Hostivice,
Výstavba Svazkové školy Pod Beckovem,
Nová svazková základní škola LOŠBATES,
Svazková škola Povýmolí v Úvalech.
Pro tyto školy byla dnes (15. listopadu 2022) vyhlášena výzva s celkovou alokací 4 039 200 000 Kč (viz ZDE).
MŠMT připravuje ještě druhou výzvu, a to v podprogramu 133D342 (na přístavbu již existujících škol – tzv. "Kolová výzva"). Zde zůstává výše uznatelných výdajů na jedno nové místo 800 000 Kč. „V tomto případě se jedná o školy, které většinou mají zázemí včetně jídelen či tělocvičen a potřebují jen přistavět nové třídy. Zde by měly finance na jedno nové místo pro žáka v této výši stačit," říká náměstkyně ministra Martina Běťáková. Do této výzvy se budou moci hlásit zájemci z řad zřizovatelů veřejných škol z rizikových oblastí, ve kterých chybí kapacity základních škol z celé České republiky.
Pokud se v budoucnu ukáže, že limit uznatelných výdajů na vybudování jednoho žákovského místa neodpovídá aktuálním cenám na stavebním trhu, resp. pokud to bude stavební připravenost projektů v rizikových oblastech vyžadovat, ministerstvo financí při jednáních deklarovalo připravenost program znovu upravit tak, aby se nové školy v potřebných lokalitách mohly skutečně stavět.