Bohužel jedním z největších problémů našich galerií a muzeí je stále nízká návštěvnost. A to je jedna z věcí, kterou bych rád během svého působení na ministerstvu změnil. Chci, aby se veřejné instituce staly místem, které budou vzdělávat i bavit návštěvníky, aby se do nich vraceli, trávili zde volný čas a alespoň část z nich vyměnila nedělní výlet do obchodního centra za návštěvu kulturního zařízení, které nabídne atraktivní a přátelské prostředí s programem a škálou služeb pro všechny věkové kategorie," představuje svůj záměr ministr kultury Antonín Staněk a upřesňuje dále svoje vize: „Mým cílem je, aby se muzea a galerie stala živým prostorem. Myslím, že každý, kdo někdy absolvoval komentovanou prohlídku výstavy s kurátorem nebo expertem, může potvrdit, jak je díky odbornému výkladu zážitek zcela jiný. To je například jedna z věcí, která dnes chybí."
„Musíme vést s návštěvníky dialog, a to i prostřednictvím online světa a digitálních médií. Je potřeba, aby se i veřejné instituce přenesly do 21. století, jinak nebudou mít šanci v dnešním světě přežít. Můžeme se podívat k našim sousedům, například Albertina ve Vídni nebo Hamburger Bahnhof v Berlíně, pro nás mohou být inspirací. Jsem rád, že i u nás máme první vlaštovky, které pochopily, co dnešní návštěvník potřebuje a co mu nabídnout. Řada veřejných institucí má ale stále co dohánět," pokračuje ministr Staněk. Ministerstvo chce podporovat nové a inovativní záměry, které budou instituce chytrou cestou otevírat návštěvníkům. „Jak se úkolu chopit, je na každé instituci, na každém jednotlivém řediteli.
Ministerstvo by mělo především poskytnout metodická a ekonomická doporučení a samozřejmě zvýšenou finanční podporu těm, kteří tuto výzvu přijmou a budou se aktivně podílet na vytváření kulturního prostřední moderní doby," popisuje záměr ministr a pokračuje: „V prvé řadě musíme vytvořit podmínky, aby instituce mohly naplno využívat marketingových nástrojů, které máme dnes v dispozici. Připravuji proto nový Zákon o veřejných kulturních institucích, který mimo jiné nastaví podmínky a prostor pro obchodní činnost, kterou nyní ze zákona galerie a muzea nemohou přímo provozovat."
Ministerstvo svoji vizi staví na kvalitních službách a chytrém marketingu, který by se měl zaměřit především na následující:
- rozšíření a zkvalitnění služeb jako jsou komentované prohlídky, kavárny, design shopy, dětské koutky, kina a další
- využívání online nástrojů k propagaci včetně zpřístupňování online sbírek
- zavedení kreativních konceptů, propagace a marketingu do institucí
- programy pro zvýhodněné vstupné (vstupné zdarma) zejména pro školy, studenty a seniory
„Jedním z marketingových nástrojů může být i vstupné zdarma v určitých dnech nebo pro stálé expozice. Je to samozřejmě k široké diskuzi jakou formu zvolit a na rozhodnutí a možnostech každé instituce. Nechci nikomu nic direktivně nakazovat, ale z mého pohledu například považuji za správné, aby děti a studenti do 26 let a senioři nad 65 let měli vstup do stálých expozic zdarma," dodává ministr Staněk.