Dobrý den, děkuji za dotaz, který jsem s občany, podnikateli a také
kolegy z MF diskutoval vícekrát. Jedná se o velmi komplikovaný problém, který
prostě není možné řešit pouze v rámci resortu MF a vůbec největší chybou
by bylo řešit jej neuváženou změnou daňových zákonů. Určitě se shodneme, že jde
především o problém vymahatelnosti práva, které souvisí s tím, jak se dva
obchodníci dohodnou a jaké platební podmínky si stanoví. Tento problém je tedy
velmi komplexní a vychází především z praktik, jaké zde byly nastaveny
v 90. letech a které ještě někdy přetrvávají. Je tedy potřeba zlepšit
podnikatelské prostředí jako takové, zvýšit vymahatelnost práva a
v neposlední řadě narovnat podnikatelské prostředí. Nekalé praktiky,
jakými je neplacení dodavatelům, svědčí o špatné morálce, která často může
souviset i s tím, že dotyčný si nedělá velkou hlavu také například
z placení daní. Nástroje, které zavádíme v oblasti daní, mají pomoci
narovnat konkurenční prostředí a dát jasný signál všem podnikatelů, že
poctivost a dodržování pravidel nejsou žádnou slabinou.
Pokud Vás to zajímá, nabízím krátké vysvětlení, proč bychom neměli hned
měnit pravidla DPH: Daň z přidané hodnoty je nepřímá daň, kterou státu platí
jiná osoba (plátce) než ta, která je této dani podrobena a na kterou účinky
daně dopadají (zákazník). Ve své podstatě tak nepřímá daň zdaňuje spotřebu,
neboť je zahrnuta v ceně zboží nebo služeb nakupovaných zákazníkem. Daň z
přidané hodnoty je vždy součástí ceny za zdanitelné plnění. Zákon o DPH však
povinnost vlastní úhrady celkové ceny nakupovaného zboží nebo služby nijak neřeší,
neboť se jedná výlučně o soukromoprávní vztah dvou obchodních subjektů. V
případě DPH je také třeba vzít v úvahu pokročilou harmonizaci této nepřímé daně
v rámci EU. Česká republika je vázána především směrnicí o DPH, která mimo jiné
stanoví pravidla pro okamžik vzniku povinnosti přiznat daň. Tato pravidla jsou
závazná pro všechny členské státy. V současné době je plátce daně ve většině
případů povinen přiznat daň ke dni uskutečnění zdanitelného plnění (při dodání
zboží a poskytnutí služby), a nikoliv až ke dni přijetí celkové úplaty za toto
zdanitelné plnění. V souladu se směrnicí o DPH i český zákon o dani z přidané
hodnoty umožňuje opravit výše daně u (nezaplacených) pohledávek za dlužníky v
insolvenčním řízení.
|
Skutečnost, že odběratel neplatí
dodavateli, je bohužel součástí rizika podnikání a vyplývá např. ze
vzájemné znalosti obou obchodníků, toho, jak dlouho spolu obchodují, ale
především z toho, jak si smluvně upraví svůj vztah (smlouva o koupi
zboží, smlouva o dílo apod.). Jde tak zejména o nastavení platební podmínky
v rámci smlouvy. Pokud chce dodavatel eliminovat riziko nezaplacení ze
strany odběratele, mohou si dohodnout zálohové platby nebo využít
instituty, jakými jsou akreditiv apod. Skutečnost, že tyto nástroje nejsou
až tak často využívány (snižují marži nebo konkurenceschopnost) může být
dána i tím, že velká část podnikatelů na našem trhu je ochotná podstoupit
riziko nezaplacení ze strany odběratele. Sekce Daně a cla tedy není tím,
v jehož gesci je řešení výše uvedeného problému (to vyplývá i
z výše uvedeného). Gestorem by mohlo být např. Ministerstvo
spravedlnosti (v rámci zvyšování vymahatelnosti práva) nebo Ministerstvo
průmyslu a obchodu.
Zdravím, AB
|
|
Normal
0
21
false
false
false
CS
X-NONE
X-NONE
|