Slušný člověk
Myslíte si, že slušný člověk si z cestovních náhrad koupí byt. Slušný člověk by je dal na charitu, když by necestoval. Taktéž otázka pracovitosti je diskutabilní. Kdyby nebyl " pracovitý " jako ministr financí mhli jsme mít menší dluhy. Víte, že se mu mezi občany přezdívá Dluhoš ?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
O platu a dalších náležitostech spojených s výkonem představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu pojednává zákon 236/1995 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
V §5 Náhrady výdajů, odst (1), písm. b) se říká "Náhrady výdajů spojených s výkonem funkce jsou peněžitá plnění poskytována za podmínek, ve výši a ve formách dále stanovených. Představiteli a soudci, o nichž to stanoví zákon, se nahrazují výdaje na dopravu vlastním vozidlem nebo nájemným dopravním prostředkem z místa trvalého pobytu do místa orgánu, v němž vykonává funkci, a zpět, v místě sídla tohoto orgánu a při cestách spojených s výkonem funkce.“
Abych byl konkrétní. Bydlím ve Valticích v okrese Břeclav, tedy 290 km od Prahy. Cesta do Prahy a zpět činí 580 km. Poslaneckou kancelář mám v Břeclavi, tedy cesta do ní a zpět 30 km. Značnou část práce poslance zabírají i jednání s různými institucemi (školy, nemocnice, sociální zařízení, občanská sdružení, bezpečnostní složky, složky IZS atd.atd.). Mimo to probíhá nesčetné množství jednání a návštěv občanů a společenských akcí, kam jsem v rámci své poslanecké práce zván a to i o sobotách a nedělích. Celkem za rok projezdím v rámci své činnosti poslance a ve smyslu výše uvedeného zákona cca 45 tis. km. Při spotřebě 6,5 litrů/100 km to představuje cca 3.tis. litrů nafty za rok, tedy při 30 Kč/l celkem 90.tis. Kč.
Znamená to dále 3 krát za rok výměnu oleje za cca 5.tis. Kč, celkem 15.tis. Kč, včetně dalších nákladů na pravidelné servisní prohlídky, výměny tlumičů (jezdím po dálnici), údržba pneumatik atd. atd. Roční náklady na provoz tak představují částku více jak 100.tis.Kč. Nezohledňuji již skutečnost, že pravidelná doprava po D1 znamená rychlé opotřebení vlastního automobilu, který bude nutno vyměnit za automobil v odpovídajícím technickém stavu. Je tedy zřejmé, že náhrady výdajů na dopravu mně jen stěží pokryjí skutečné náklady na dopravu.
Pokud vím, bývalý kolega poslanec měl a doposud má poslaneckou kancelář ve Vyškově, tedy podobně daleko jako já. Nedokáži si představit, že by si někdo z poslanců, který si plní své povinnosti a působí tak daleko, dokázal ušetřit z nákladů na dopravu na nákup bytu.
Respektuji, že opozice může mít na premiéra kritický názor, je to v demokracii obvyklé a samozřejmé, jedno mu nelze vytknout. Řízení vlády a svým povinnostem se věnuje s takovým pracovním nasazením, které jsme u premiérů této země tady snad ještě neměli. Jestli zmiňujete pracovitost ministra financí v uvozovkách, pak takové označení současného místopředsedy vlády chápu tak, že ho myslíte v nadsázce a ironii. A souhlasím s vámi. ;-)
Zdraví Jiří Petrů