Není matematika přeceňována?
Proč zákona budou muset z matematiky maturovat všichni, nebo budou výjimky – např. pro umělecké a zdravotní školy? A můžete mi třeba říci, kdy v praktickém životě použiji tuto rovnici?2x+3y ≥ 6
X+5y≤4
Je potřeba spoustu manuálně zručných lidí nebo lidí kreativních, protože doba se rychle mění a vy stále řešíte matematiku, jako kdyby byla nejdůležitější na světě.
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Dobrý den,
matematika určitě přeceňována není. Často je, bohužel, pravdou opak. Jako maturitní předmět se nezaslouženě stala obětním beránkem řady reformátorů, kteří ve svém reformním nadšení v minulých letech vylili, jak se říká, s vaničkou i dítě. Zároveň se stala snadným mediálním terčem, byla kolem ní postupně vytvořena negativní atmosféra a zároveň byla podsouvána myšlenka, že už ji vlastně tak nějak nepotřebujeme.
Zrušení maturity z matematiky bylo jedním z nepovedených experimentů, který se zásadním způsobem projevil na poklesu kvality vzdělávání v ČR. Pokles schopnosti našich žáků řešit problémy, pozvolný, ale nezadržitelný trend postupného oslabování schopnosti kritického myšlení, schopnosti analyzovat, je smutnou skutečností, na jejímž vzniku, se nepochybně projevil i vztah k matematice a oslabování její pozice, role a významu ve vzdělávání a v praktickém životě.
Nelze samozřejmě říci, že matematika je nejdůležitější na světě, a myslím, že to ani nikdo netvrdí. Matematika je pouze nedílnou a nutnou součástí vzdělání a celého našeho života. Neexistuje jediná lidská činnost, kde by matematika nebyla potřeba. Umět číst, psát a počítat zcela jistě i v budoucnu zůstane triem základních dovedností, které nám otevírají dveře k dalším dovednostem, k dalšímu vzdělávání a k úspěšnému profesnímu životu. Je to základ, na kterém se staví vše, bez ohledu na to, zda se bude jednat o oblast humanitní, technickou, přírodovědnou či jakoukoliv další.
Vaše zmínka o kreativitě a potřebě i manuálně zručných lidí je na místě, ale myslíte si, že kreativní lidé nemusí umět počítat a aplikovat matematiku ve svém oboru? Myslíte si, že manuálně zručný truhlář, který úspěšně dokončí svá studia nejen výučním listem, ale bude chtít dosáhnout i maturitní zkoušky, nebude potřebovat počítat rovnice, pracovat s obvodem, plochou, objemem, vypočítat si množství materiálu? Nepochybně bude.
Celý problém proto není v matematice, ale ve zcela chybném a zjednodušujícím přístupu ve stylu: když někomu něco nejde tak nejjednodušším a nejrychlejším řešením je, že to odstraníme, odsuneme z cesty. Matematika skutečně nemůže za to, že někomu tzv. nejde. Někdo žehrá na matematiku, někomu zase do hlavy nelezou cizí jazyky, jiný nesnáší češtinu. Problémem matematiky je způsob její výuky, přístup k ní, její nedostatečné propojení se životem. Na tom je třeba intenzivně pracovat. Matematika není cílem, je pouze prostředkem, a vždy jím také byla, pro tříbení logického a kritického myšlení, pro schopnost analyzovat problémy a nacházet jejich řešení.
S pozdravem
Ivana Dobešová