ČD-jízdné
Proč nabízí jízdné zadarmo, což je podle mě v kontextu toho, že někde okrádáte cestující na jízdném, paradox? Jestli vás chápu dobře, podle vás je normální, že lidé doplácí na to, že v dané stanici nemají ČD konkurenci? A proč ji nemají? Nebránil tomu snad dříve dosti stát? A proč tedy platíme na ČD i z našich daní? Není to proto, aby bylo mimo jiné možné zajistit spoje za stejnou cenu všude? Nebo to chcete, aby se z těch málo obydlených částí, kde jezdí vlak málo a je drahý všichni odstěhovali nebo je donutit si udělat řidičáky a auty tak znečišťovat životní prostředí?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Hezký den, paní Tiblochová,
hned na úvod bych Vás chtěl upozornit, že rozhodně my, poslanci, nikoho na jízdném „neokrádáme“. Respektive se vás musím zeptat: kdo, kde, jak a koho „okrádá na jízdném“? Tvorbu cenové politiky si totiž určuje každý dopravce sám. Další věc – že někde nemají ČD konkurenci a my je platíme z našich daní? To vůbec není pravda! ČD jsou sice vlastněny státem, ale je to samostatná akciová společnost. Nedostává přímou dotaci (pokud tedy nemáme na mysli nějakou podporu z EU, kterou ale mohou získat i soukromníci). Stát u nich pouze objednává veřejnou dopravu v závazku a doplácí prokazatelnou ztrátu. Což se postupně rozšiřuje i na některé linky se soukromými dopravci. Máte ale pravdu, že liberalizace jde pomalu. V tom jsem kritický a snažím se tlačit, aby zrychlila. Možná také ve svém přípspěvku narážíte na slevu, kterou od září mohou využívat studenti a senioři. Není žádným tajemstvím, že nejsem z této věci dvakrát nadšený. Mnohem efektivnější by bylo vynaložit tyto zdroje na rozvoj železniční infrastruktury. A také hrozí, že některé linky budou zbytečně přeplněné a kvalita cestování se naopak zhorší. Nicméně jedná se o exekutivní rozhodnutí Ministerstva dopravy a osobně do tohoto procesu nemohu zasahovat.