Ideologické základy se vyvíjí
Zajímalo by mě a jistě mnoho ostatních, jakou ideologii vlastně KSČM nyní propaguje a na jakých základech. Řídí se základními tezemi Komunistického manifestu a prací Marxe a Lenina? Tedy mám na mysli zda uznává: Vedoucí úlohu dělnické třídy, třídní boj, odstranění soukromého vlastnictví výrobních prostředků a další známé teze. Dále zda jde KSČM o nastolení komunismu jako společenského zřízení na základě těchto základních tezí. Pokud ano, mám otázku zda prosazování těchto tezí není v rozporu s ústavou a listinou základních práv a svobod. Pokud ne, pak mám otázku proč se strana jmenuje "komunistická". V otázkách není nic ironického, myslím že pravdivé odpovědi mohou mnoho lidem pomoci v politické orientaci.
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Jednotlivé politické ideologie mají svoji historii a odvíjí se od určité myšlenkové tradice - pokud ale nejsou zcela ustrnulým dogmatam, tak žádné se nemůže definovat nějakou dávnou knížkou či statí. Takže i když se socialsické a komuniszté i dnes vztahují k myšlenkovému odkazu např. Karla Marxe , bylo by absurdní myslet si že za posledních 150 let se společnost a její odraz v myšlení nezměnila a že vše z té doby platí. To bychom byly zaslepenými a na kost ztvrdlými dogmatiky.
Takže snaha nastolit socální spravrdlnost a odstranit vykořisťování určitě trvá, ale dnes se jednoznačně opírá jak o politický pluralismus a demokratickou politickou soutěž, tak i v ekonomice o pluralutu vlastnickou která neprahne po monopolu ani státní ani privátní formy hospodaření. Takto chápané úsilí o společenskou alternativu je plně konformní s obecnými principy demokracie i práva ale i s aktuální ústavou ČR a Listinou základních práv.
Chápu že dens sjou silnénegativní konotace pojmu komunismus. Slovo komunistický má ale starší kořeny než je etapa ruského bolševismu (vlastně jde o zdůraznění lidské vzájemnosti v pojetí člověka jako emancipující se sociální bytosti) a praxe tzv. stalinských mocenských deformací ji od humaního významu tohoto pojmu spíše vzdalovala.