Mgr. Václav Horáček

  • TOP 09
  • Železný Brod
  • městský radní
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,45. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

22.01.2013 15:10:54 - Klára S.

RE: Reforma ZŠ

Hodně se teď mluví o reformě základného školství. Mohu se zeptat, jakou reformu byste volil Vy? Souhlasíte se současným záměrem? Kdo na ni pracuje? Jen politici? Mě osobně přijde reforma vhodná, jen mám obavu o její efektivnost. Kde budou školy brát na nové učitele jazyků? A jak malým dětem vysvětlíte zlomky? Já osobně mám již nyní problém s tím, že se dítě učí jazyk od 3 třídy, kdy ale ještě neví, co jsou slovesa, pod. jména…., jak mu mám pak něco vysvětlit v aj? Musím mu nejdříve vysvětlit slovní druhy v čj, což se ve škole ještě neučí! A ještě jeden dotaz. Budete o reformě diskutovat i s opozicí? Někde jsem zaslechla, že jste ji při tak důležitém tématu vynechali.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

25.01.2013 9:25:27 - Mgr. Václav Horáček
Je také nutné podotknout, že hlavní body, o kterých se zmiňujete, ve skutečnosti v praxi fungují již dnes – mnoho škol se například výuce zlomků na první stupni věnuje již v současné době – nelze si to ale představit tak, že žáci počítají zlomky, spíše jde o to, aby pochopili význam zlomků, tedy například aby byli schopni vnímat co je jedna polovina, co čtvrtina a podobně. Na to v pozdějších letech navazují počty se zlomky. Stejně tak v oblasti výuky jazyků je dnes poměrně časté, že žáci si mohou zvolit druhý cizí jazyk jako volitelný předmět, toto se ale týká až druhého stupně. Pokud by školy měly v následujícím období s výukou druhého jazyka problém, například v důsledku absence vyučujícího, mohou jen posilnit výuku prvního jazyka. Změny, které se nyní zavádějí navíc přinášejí mnoho nového, co osobně považuji za krok správným směrem - větší důraz bude kladen na dopravní výchovu, ochranu člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, obranu vlasti, korupci, sexuální a rodinnou výchovu. Myslím, že například finanční vzdělávání je něco, co v současném vzdělávacím systému není dostatečně zastoupeno, stejně jako i jiné oblasti, například dopravní výchova. Osobně považuji za dobré posílení jakési občanské výchovy žáků, tedy takové výchovy, která je připraví na praktický život a nástrahy, které přináší.
 
Na přípravě změn se, pokud vím, podíleli spolu s ministerskými úředníky především odborníci na vzdělávání. Jedná se o první úpravu takzvaného rámcového vzdělávacího programu po sedmi letech, kdy platí. Pokud mám správné informace, na dalších úpravách se ještě pracuje, ve snaze reagovat na vývoj ve společnosti a nutnost poskytnout dětem vzdělání právě v těch oblastech, na které budou muset během svého života reagovat.
 
Na Vaší poznámku k opozici – jsem přesvědčen o tom, že také opozice měla šanci se ke změnám vyjádřit, především jsem ale přesvědčen o tom, že takové odborné otázky, jako je vzdělávací program nemají být otázkami politickými, nýbrž navýsost odbornými. Politici by v této věci měli naslouchat odborníkům a jejich doporučení jim pomáhat realizovat.

S pozdravem
Mgr. Václav Horáček