ČR a Blízký východ
Dobrý den ,rád bych znal Váš názor na vedení MZV p.knížetem Schvancenbergem :o)) v otázce postoje k Palestině a Izraeli a jestli si myslíte,že zastává názor alespoň několika procent naší populace.Zatím,teda podle mě,je to téměř ve všem co MZV činí nejen ve výše položené otázce ale všeobecně co se týká zahraniční politiky nějaké pofiderné.Myslím si,že prosazuje více své postoje než postoje občanů.Děkuji za odpověď
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Pokud jde o tento konkrétní aspekt práce současného ministra zahraničí, tak je třeba vycházet z faktu, že mezi Palestinci a Izraelci trvá chronický konflikt a tudíž nepomůže nějaká povrchní kritika. Zřejmě narážíte na nedávný krok OSN uznat Palestinu za nečlenský pozorovatelský stát a nepřímo tak uznat palestinskou státnost. ČR a ministr Karel Schwarzenberg tehdy jako jediná členská země EZ hlasovala proti. KSČM tehdy plně podpořila krok OSN.
V mezinárodní politice mám zadůležitý realismus, který vnímá že extrémní kroky ohrožující stabilitu a život řadových obyvatel v regionu lze nalézt na obou stranách. Mírová jednání mezi Izraelem a Palestinci opět ustrnula na mrtvém bodě a faktem je že povýšení palestinské samosprávy samo o sobě nezaručuje demokratický a životaschopný stát Palestina. Takže v tomto regionu to bude ještě hodně složité a zájmy obyčejných lidí, ne nějakých fanatiků, potřebují hledat řešení s rozvahou..
Za mne ještě dovolte jen volnou úvahu a upozornění že tento složitý problém by neměl být klíčován jednostranně a už vůbec ne na základšě nějakého antisemitismus či antislamismu. OSN a EU kritizují Izrael za nedostatečný respekt k lidským právům, to neznamená samozřejmě zpochybnění státu Izrael, ale kritiku metod které někdy používá. Osobně přitom souhlasím s prezidentem Zemanem že na palestinské straně lze nalézt teroristická uskupení s podivným financováním.a provádějící únosy, vraždy, bombové a raketové útoky. Už to když definují svůj vojenský i politický cíl "zničit stát Izrael" je jasná agrese. Tady nevystačíte s hesly o sionistickém imperialismu a natírání kdejaké guerilly na pouhou přiměřenou obranu. To ale neznamená že budu popírat potřebu státu Palestina Nikdo rozumný by neměl zpochybňovat právo Palestinců na vlastní stát a jeho mezinárodně právní zakotvení v OSN.
Osobně bych podtrhl zejména to, že řešit mezinárodní politiku přes kulturní konflikty je k neúspěchu předem odsouzená záležitost. V kořenech jsou opravdu zájmy zcela světské. A ti lidé jsou hříčkami na šachovnici geopolitických zájmů.a ne přirození nepřátelé nikoliv náhodou je nestabilita v určitých koutech světa chronická Balkán, Blízký východ, Kavkaz.. ..žádní zlí a hodní, ale cui prodest a také divide et impera a když se dva perou, třetí se směje. I proto má za důležité nehrát is na to zda je Evropa křesťanská a židovská ale nejlépe multikulturní: Záleží na vztahu k společným nejlépe sekulárním pravidlům při respektu k různým specifikům.
Náboženství má mít jiné než politické funkce, i když teokracie v historickém kontextu existovaly. Koncept konfliktu kultur (S. Huntington) je povrchní a zavádějící – civilizace se vyvíjí k podpoře určitých společných hodnot. Zvěrstev a hloupostí schovaných za víru bylo snad dost.Jedno jestli musulmani, židé nebo křes´tané. Je mi docela jedno ke kterému bohu se kdo jak modlí, respektuji každého právo na vyznání a nemám hlavně rád fanatiky a lidi co organizují kruciáty, džihády a jiné poslední bitvy.
Náboženský fanatismus spojený s politikou je riziko každého náboženství - islám v tomto ohledu není výjimkou. Klerofašismus, islamofašismu... to je všechno obdobný problém. Kritikové koránu by neměli zapomínat, že i v Starém zákonu lze najít místa samá krev a hněv boží. Vraždění hugenotů bylo také hloupé a bylo to uvnitř křesťanství. I ateisté dovedli být pěkně militattní. Každý fanatismus škodí a samo náboženství je v tom nevině. Jak se tito lidé nejčastěji zdraví ? Šalom, pax vobiscum či sallam alejkum - tedy zhruba stejně : pokoj s vámi. Křesťanství, islám i židovství mají společné kořeny - jsou sice vzdálené, ale existují. Rozhodně jsou tam menší rozdíly než k jiným náboženstvím Židé s araby, semité a hamité jsou si dokonce blízcí i geneticky..