doprava
pokud se nepletu zabýváte se jako člen hospodářského výboru dopravou. Zajímal by mě tak váš názor a odpovědi na následující dotazy, které jsem samozřejmě poslal i ministrovi.1, Řeší se i rychlost na silnicích 1.třídy? A jste vy pro její zvýšení?
2, Já osobně bych uvítal lepší značení, a to včetně těch směrodatných. V cizině se dá podle mě orientovat líp, než v Česku.
3, Proč musím v souvislosti s autem platit tak vysoké poplatky třeba jen za přihlášení auta?
4, Dálniční známka je téma samo o sobě? Proč jsou u nás tak drahé a co proč není volba projet dálnicí po zaplacení jednorázového poplatku (mýtné), tedy bez známky?
Děkuji za případné odpovědi. Knobloch
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Nejsem pro plošné zvyšování rychlosti na silnicích první třídy. Problém rychlosti vnímám jako značné bezpečnostní riziko. Nejen z důvodu stálého překračování stávajích rychlostních limitů, ale vzhledem také k velmi vysokému průměrnému stáří vozidel a tím jejich technickým možnostem a stavu. Dalším důležitým faktorem je způsob výuky při získávání oprávnění k řízení motorových vozidel. Česká příprava rezignovala na školení z pasivního způsobu jízdy, který respektuje hlavně ostatní účastníky silničního provozu a jejich chování. Pokud má dojít ke zvyšování rychlostních limitů, tak pouze dle technického a stavebního stavu jednotlivých komunikací. Nejlépe změnou kategorie konkrétní komunikace.
2. Já osobně bych uvítal lepší značení, a to včetně těch směrodatných. V cizině se dá podle mě orientovat líp, než v Česku.
Souhlasím s Vaším názorem, také bych uvítal lepší směrové značení komunikací, zejména na silnicích II. a III. tříd.
3. Proč musím v souvislosti s autem platit tak vysoké poplatky třeba jen za přihlášení auta?
Z mého hlediska nedokáži posoudit zda jsou správní poplatky za jednotlivé úkony související s evidencí motorového vozidla příliš vysoké. Vše se v jednotlivých zákonech řídí návrhy ministerstev, které navrhují ohodnocení jednotlivých správních úkonů dle platného zákona.
4. Dálniční známka je téma samo o sobě? Proč jsou u nás tak drahé a co proč není volba projet dálnicí po zaplacení jednorázového poplatku (mýtné), tedy bez známky?
Dálniční známka byla v České republice historicky zvolena, jako způsob časového zpoplatnění vybraných komunikací vlastněných a provozovaných státem. Posouzení drahoty dálniční známky při časovém zpoplatnění je závislé na četnosti využívání těchto úseků komunikací. Výkonové zpoplatnění pro jednotlivé úseky dálnic a rychlostních silnic je mnohem spravedlivější, protože odpovídá skutečnému používání těchto komunikací. Z důvodu nárůstu a vlivu nákladní dopravy na silniční infrastruru bylo zavedeno výkonové zpoplatnění pro nákladní vozidla od 3,5 tuny. Pro tento způsob byl zvolen systém mýtných bran a osazení vozidel OBU jednotkami. Což byla značně rozsáhlá a nákladná investiční akce pro stát i provozovatele vozidel, která prostřednictvím tarifů má také regulativní funkci pro provoz.
Předpokládám, že se ptáte na možnost přímé platby na mýtných vjezdech a výjezdech zpoplatněných úseků obvyklé v zahraničí. Tento způsob je v realizován tam, kde provozovatelem nebo případným vlastníkem komunikace není stát a nejedná se o plošné zpoplatnění. Pokud bychom chtěli zajistit zpoplanění úseků podobným způsobem u nás přichází v úvahu pouze výkonnové zpoplatnění, které má dvě odzkoušená technická řešení. Přesto, že se jedná o relativně spravedlivý způsob zpoplatnění pro všechna motorová vozidla je z hlediska nákladů velmi náročný pro zajištění potřebného technického vybavení komunikací, jednotlivých motorových vozidel a provozování celého systému. V České republice při rozhodování o této změně narážíme také na problém se stářím vozidlového parku, který v případě osobních vozidel nemá potřebné technologické vybavení od výrobce.
Ing. Karel Šidlo
poslanec PS PČR
7.7.2014