Údržba silnic ve správě kraje je velmi náročná
Pane hejtmane, plzeňský kraj je v podstatě tranzitní oblast pro dopravu do Německa, silnice tudíž musí vyžadovat tvýšené náklady na údržbu a dopravu, jak to kraj v současných podmínkách zvládá?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
02.08.2011 8:45:30 - Milan Chovanec
Zvládáme to jen s velkými obtížemi. Plzeňský kraje je opravdu tranzitním krajem, a i když do naší správy nespadají silnice I. třídy a dálnice (o ty se stará stát), je údržba silnic II. tříd (ve správě kraje) velmi finančně náročná. Problémy s udržováním těchto silnic ve sjízdném stavu pro nás nastávají zejména v oblastech, kde jsou tyto silnice používány kamiony jako objízdné trasy. Jde konkrétně např. o tzv. "starou pražskou" silnici, která se po zprovoznění dálnice D5 stala silnicí II. třídy a to přesto, že je běžně používána jako oficiální objezd v situacích, kdy jsou na dálnici uzavírky. Kdyby se tato silnice v úseku od hranice Středočeského kraje po hranici s Německem měla opravit, stálo by to 1, 5 miliardy Kč. Dalším takovým příkladem může být obec Ejpovice nedaleko Plzně, která ani po otevření dálnice D5 téměř nezaznamenala úbytek kamionů. Neexistuje totiž účinné opatření, jak zabránit kamionům, aby nejezdily mimo zpoplatněné silnice. Údržbu krajských silnic financujeme z krajského rozpočtu a z finančních prostředků poskytovaných z ROPů. Evropské peníze však používáme zejmena na výstavbu obchvatů krajských obcí a měst. Jen pro informaci: kraj dostává na údržbu 1 km silnice 34 tis. Kč, zatímco Ředitelství silnic a dálnic disponuje na 1 km částkou 540 tis. Kč. Jde o obrovský nepoměr a to i přes to, že ŘSD spravuje silnice vyšších tříd. Myslím, že z výše uvedeného jasně vyplývá, že stav, kdy veškeré náklady na údržbu krajských silnic nese pouze kraj, je z dlouhodobého hlediska neudržitelný.