plk. Ing. Zdeněk Nytra

  • ODS
  • Ostrava-město
  • senátor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,19. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.06.2019 21:08:00

Žádat o povolení výdělečné činnosti by mělo být možné při přijímacím řízení

Žádat o povolení výdělečné činnosti by mělo být možné při přijímacím řízení

Projev na 9. schůzi Senátu 12. června 2019 k návrhu zákona o služebním poměru

 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové.

Mám toho teď trochu více. Nejdřív k těm lhůtám, ano, pokud schválíme jakýkoli pozměňovací návrh, tak ten zákon účinnosti k 1. červenci nenabude, teoreticky se může stát, že všichni příslušníci bezpečnostních sborů budou moci podnikat neřízeně. Na druhou stranu si myslím, že to jsou pouze, nebo to můžou... Vyloučit to nejde, ale budou to pouze jednotky případů, protože jakmile se Poslanecká sněmovna k těm našim pozměňovacím návrhům vyjádří, schválením nebo zamítnutím, podepíše pan prezident, vstupuje v platnost zákon a jeho § 47 hovoří jasně, co potřebuje příslušník k tomu, aby mohl vykonávat jinou výdělečnou činnost. To je jedna věc.

Druhá věc, já rozumím tomu, že ten služební zákon je složitý. Možná by opravdu stálo za úvahu, teď mě neberte za slovo, mít 100 paragrafů, které platí pro všechny bezpečnostní sbory, a pak mít samostatnou část pro hasiče, pro policii, protože je naprosto rozdílný výkon služby u policie, u hasičského záchranného sboru, nedej bože u Bezpečnostní informační služby atd.

Chtěl bych podpořit svého předřečníka, co se týká toho správního řízení, resp. řízení ve věcech služebního poměru. Jenom pro ilustraci, aby to nebylo chápáno jako vlastně útok na ty jednotlivé policisty nebo hasiče nebo další příslušníky bezpečnostních sborů, jsou další příklady, např. žádost o přeložení do jiného služebního místa působiště, kde taky se nerozhoduje v tomto sešněrovaném režimu, ten příslušník, pokud mu není vyhověno, tak může podat stížnost proti rozhodnutí toho služebního funkcionáře. Opravdu, věřte mi, bychom z těch služebních funkcionářů udělali naprosto šílené administrátory, místo toho, aby se věnovali tomu skutečnému výkonu služby. Myslím si, že té administrativy už mají dneska hodně.

Naopak si dovolím nesouhlasit s kolegou, senátorem Červíčkem, co se týká té tabulky, protože to je záležitost, která byla vložena pozměňovacím návrhem pana poslance Ondráčka. Když to projde tím zákonem, tak se nic neděje. Tam ty mechanismy nebo automatismy zůstávají. Na druhou stranu, ony jsou ve všech tabulkách, které stanovuje vláda svým nařízením, těch nařízení je několik, od učitelů, přes doktory, přes státní službu, přes armádu, všude jsou ta procenta, která odlišují jednotlivé tarifní třídy mezi sebou, jednotlivé tarifní stupně.

V té důvodové zprávě je uvedena věta, že to, že tam jsou určitá procenta, např., to je opravdu pouze jako příklad, základní tarif v 4. tarifní třídě je o 6 % vyšší než v 3. tarifní třídě atd. Tento mechanismus vede ke vzniku kritického nedostatku příslušníků sloužících na základních útvarech. Opak je pravdou. U hasičů, u policie, v podstatě není problém sehnat na ty stanice lidi, ale přesvědčit výjezdového hasiče, aby šel dělat na denní směnu, to je nebetyčný problém, z vlastní zkušenosti vím, že už technik-specialista v 4. platové třídě je stejně placený jako velitel velké stanice, který je na denní směně. Jestli máte představu, že krajští ředitelé, a platí to nejenom u hasičů, ale i u policie, jsou nejlépe placenými příslušníky těch jednotlivých krajských sborů, není to pravda. Díky tomu, že směnní příslušníci mají tabulku o 10 % navýšenou kvůli tomu, že se zrušily kdysi příplatky za svátky a podobné věci, tak mají ten tarif zvýšený o 10 %. Zvláštní příplatek, kdysi se to jmenovalo, rizikový příplatek je podstatně vyšší u výjezdových hasičů, logicky, je to otázka placené pracovní pohotovosti, kterou tráví např. hasiči, 16 hodin mají výkon práce a 8 hodin pohotovost na pracovišti. To všechno jsou atributy, kdy jsou minimálně 2,5 až 3 třídy rozdílu mezi jednotlivými stupni. U hasičů jsem se moc neptal, protože tam vycházím z praxe. Ještě jsem ji nestihl zapomenout. Projednával jsem to s několika vysoce postavenými funkcionáři u policie, všichni se shodli, že pokud by vláda dospěla k tomu, že bude ty jednotlivé tarifní třídy k sobě přibližovat, tak to opravdu zbortí kariérní systém u bezpečnostních sborů. Přitom jsou tady atributy, kterými se dá zabezpečit to, aby dostali všichni stejně. Stejně nominálně, ne procentuálně. Už zmiňovaný zvláštní příplatek. Nechci zmiňovat moc osobní příplatek, protože to je opravdu za skutečně odvedenou práci nebo kontinuálně odváděnou práci, kdysi k tomu atributu taky bylo přistupováno, nemyslím si, že to je moc šťastné, protože velice těžko už se to odebírá atd., musíte tomu člověku dokázat, že se výkon jeho činnosti snížil. Ale například zvláštním příplatkem. To je totiž to, když se jedná o navýšení mzdových prostředků pro příští rok, tak odboráři chtějí všechno do tabulky. Vždycky jsem jim poděkoval, že se starají hlavně o mě, protože hasiči v 3. tarifní třídě pochopitelně tímto krokem přidali méně než mně v 10. tarifní třídě. Protáhli obličeje a některým to potom možná došlo. Takže opravdu se to dá řešit různým způsobem. Dá se udělat i bez toho odstranění toho mechanismu, přidat všem stejně. Druhý problém, na který chci upozornit, je, že příslušník nebo občan, který se bude hlásit do bezpečnostního sboru, by v podstatě měl ukončit svoji jinou výdělečnou činnost, absolvuje všechny ty záležitosti, bude přijat, požádá služebního funkcionáře a začne tu samou výdělečnou činnost znovu.

Pokud se dostaneme do podrobné rozpravy, protože to není tak podstatné jako řízení ve věcech služebního poměru a další věci, ale přece jenom pokud bychom se dostali do podrobné rozpravy, rád bych vám předložil návrh, aby si občan mohl požádat o povolení té jiné výdělečné činnosti už v rámci toho přijímacího řízení, protože ten občan je vždycky přijímán na konkrétní služební místo, on není přijímán obecně k policii, není přijímán obecně k Bezpečnostní informační službě. Takže služební funkcionář má dostatek prostoru a informací k tomu, už dopředu posoudit, jestli jmu to povolí nebo nepovolí. Případně i ten občan má šanci si rozmyslet, jestli k tomu sboru vůbec nastoupí, protože on bude vědět dopředu, jestli bude moct dál jezdit u dopravního podniku s autobusem na brigádě, což byla mimochodem činnost, která u hasičů byla podporována, protože oni tím získávali praxi. Řezání motorovou pilou, výškové práce. Takže on bude dopředu vědět, bude mít jakousi právní jistotu, že nebude v případě vstupu do služebního poměru...

Děkuji, já to jenom dokončím. To znamená, pokud se dostaneme do podrobné rozpravy, rád bych předložil ustanovení dvou paragrafů, které toto umožní rozhodnout už v rámci přijímacího řízení.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama