Dámy a pánové, citoval jsem ze zákona na ochranu republiky z roku 1923, který se stal základním bezpečnostním kamenném naší první republiky. Podle něj pak bylo možné zakročit proti komunistům vyhrožujícím kroucení krky či proti sudetoněmecké straně Konrada Henleina. Tehdy, stejně jako dnes, se náš stát nacházel ve velmi složité mezinárodní situaci. A proto byla na přitom zákoně všeobecná shoda. Samozřejmě s výjimkou soudruhů, kteří tehdy používali argumenty, jež můžeme slyšet i současnosti. Ač tedy považuji lex Ukrajina 7 za velmi potřebný zákon a uvědomuji si jeho časovou urgenci, mám, pane ministře, jediný problém, který mi zabraňuje v tuto chvíli říct „budu pro to hlasovat“, ale určitě budu sledovat rozpravu. Ten problém je, za co nemůže pan ministr vnitra a jeho tým, a je to ten pozměňovací návrh o dvojím zápisu do škol pro cizince. Mimochodem toto nařízení bylo platné už v lex Ukrajina 3, který jsme schvalovali na jaře roku 2022. A tím jsme reagovali na masivní nárůst ukrajinských dětí v našich školách. Jakmile se situace stabilizovala, bylo toto nařízení na návrh Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z další novelizaci vyřazeno. Takže já si opravdu nemyslím, že 3 roky po začátku války jsme ve stejné situaci jako na jejím počátku. Školy i celý vzdělávací systém se, pokud vím, s ukrajinskou komunitou již naučili pracovat. A navíc v zákoně stále zůstává paragraf, který jasně říká, že pokud má ředitel školu naplněnou, pak prostě více dětí přijmout nemůže. Navíc z pohledu praktického fungování třeba ze svého obvodu vím, že je to něco, s čím se ředitelé skutečně už naučili pracovat. A ani v Praze to nepředstavuje tak zásadní problém, abychom museli do zákona toto diskriminační opatření vkládat. Zdůrazňuji – a myslím, že to tady říkal i pan ministr – že tento pozměňovací návrh byl v Poslanecké sněmovně přijat s negativním stanoviskem jak Ministerstva vnitra, tak Ministerstva školství. Takže, vážené kolegyně, vážení kolegové, na závěr mi dovolte zopakovat, že přijetí lex Ukrajina 7 považuji za velmi, velmi důležité. Nicméně z výše zmíněných důvodů budu ještě stále přemýšlet o tom, jestli nebudu hlasovat pro navrácení opraveného zákona zpět do sněmovny. A zrovna včera jsme se dozvěděli, že u návrhu zákona o majetku České republiky, který zákon do sněmovny vrátil, se zhruba po jednom měsíci stalo, že Poslanecká sněmovna také tuto naši vratku potvrdila. Takže není zcela vyloučeno, že by něco takového mohlo nastat taky při navrácení zákona do sněmovny. Ale jak říkám, budu sledovat rozpravu. A podle toho se o hlasování rozhodnu. Kolegyně a kolegové, děkuji vám za pozornost.
22.01.2025 16:10:00
Stejnou argumentaci používali komunisté a henleinovci
Projev na 5. schůzi Senátu ČR 22. ledna 2025 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout