„Svinary jsou velmi hezkou částí našeho města, místní se o toto území náležitě a pečlivě starají a uvědomujeme si, že torzo mostu bylo pomyslným vředem na jejich snažení. Jsme proto rádi, že se nám konečně podařilo tuto záležitost vyřešit a mostní konstrukci z areálu jejich čtvrti přemístit. Škoda jen časové prodlevy, během které již mohlo k přesunu mostu dojít, bohužel tak bylo promeškáno období, kdy byl most ještě v kondici a oprava mohla být jednodušší. Doufám, že i přes moje obavy ale bude jeho repase možná a nebude třeba do ní investovat enormní finanční prostředky,“ uvádí primátor města Alexandr Hrabálek.
O dočasném uložení torza historického železného mostu přes Orlici do areálu letiště rozhodli zastupitelé až v létě loňského roku. Výběrové řízení na odbornou firmu na zajištění převozu a ošetření mostu se muselo několikrát opakovat. „Jsem rád, že tato kontroverzní věc, kterou Královéhradecký kraj, město Hradec Králové, komise a zastupitelstvo řeší více než tři roky, se blíží k nějaké realizaci. Pro místní obyvatele to znamená, že most, který někdo považuje za památku a někdo naopak za nepotřebný, je pryč z dané lokality. V zastupitelstvu budeme dále řešit další kroky postupu, jak s tímto mostem naložit,“ říká náměstek primátora pro oblast správy majetku města Pavel Marek. V budoucnu by z něj mohla být například lávka na přemostění Piletického potoka za obchodním centrem Kaufland.
O přepravu a složení mostu se postaraly Technické služby Hradec Králové prostřednictvím specializované firmy, náklady celkem vyšly na zhruba dva miliony korun. „Během odpoledních hodin byly na místo přistaveny jeřáby, pomocí kterých bylo torzo mostní konstrukce naloženo na dvě vozidla. Obě části mostu byly v nočních hodinách převezeny na hradecké letiště, kde budou ještě otryskány a ošetřeny ochranným nátěrem,“ popisuje ředitel hradeckých technických služeb Tomáš Pospíšil. Železný nýtovaný most plukovníka Šrámka stál nad Orlicí od roku 1907 do roku 2018, kdy jej nahradil most nový.