Tato klíčová myšlenka vyplývá z hlavních zjištění letošního květnového průzkumu agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), který proběhl formou mixu telefonického a e-mailového dotazování 210 rodinných firem napříč obory a regiony ČR. Zveřejněním průzkumu tak startuje další ročník soutěže o nejlepší rodinné firmy „Equa bank Rodinná firma roku“, který organizuje AMSP ČR již 9. rokem s cílem ocenění a zviditelnění malých a středních rodinných firem.
„Rodinné firmy jsou základem zdravé ekonomiky. Jsem rád, že podle průzkumu AMSP ČR situace kolem koronaviru vedla ve firmách k semknutí a většinu problémů se jim podařilo vyřešit bez konfliktů, i když je mi jasné, že to nebylo jednoduché,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Osm z deseti rodinných firem chce investovat do rozvoje firmy, v tom jsme na MPO připraveni jim maximálně pomoci, ať už skrze informační platformy CoVpoint a Spojujeme Česko nebo prostřednictvím dotačních programů. Věřím, že toto nelehké období překonáme.“
Z pohledu aktivace zdrojů v období recese provedlo 90 % firem v souvislosti s koronavirovou krizí nějaká opatření s cílem snížení nákladů nebo zvýšení výnosů. Co se týká omezení pro snížení nákladů, nejčastěji šlo o omezení provozu a využití úspor. Dokládá to ohromnou flexibilitu rodinných firem. Opatření zavedly v rekordně krátkých termínech a téměř nikdo nevyčkával.
Nejčastějším opatřením pro zvýšení výnosů byla změna marketingové strategie firmy a způsobu prodeje. K propouštění zaměstnanců došlo jen u 15 % firem a častěji u těch s menším počtem zaměstnanců. Firmy si uvědomily, že klíčem ke krizi je zvýšení prodejních aktivit než omezení provozu a propouštění lidí.
Třetina firem byla schopna si vyjednat odložení splátek u své banky a třetina také využila některý ze státních programů (nejčastěji ANTIVIRUS a COVID I. a COVID II.). Pětina pak využila přímé podpory státu (např. prominutí červnových záloh na daň z příjmu). Na dotaz ke zpětné vazbě ke státní podpoře uvedla třetina (36 %) rodinných firem, že jim nic nechybí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva