„Vývoj maloobchodu v České republice v současné době postrádá jakoukoliv koncepci budoucího vývoje. Nikdo neřeší, kam by se obchod měl ubírat, což může mít pro českou ekonomiku, obchodníky, producenty, výrobce i zákazníky velmi neblahé až fatální důsledky,“ varuje před reálnou hrozbou vývoje českého obchodu Ing. Zdeněk Juračka, předseda AČTO. Z pohledu ekonomického vývoje lze zaznamenat postupnou restrukturalizaci na českém trhu. V minulých letech z ČR odešly např. řetězce Delvita, InterSpar, Plus Discount či Carrefour. Současně s ukončením jejich působení na trhu došlo k dalšímu významnému posílení postavení zbývajících řetězců. Restrukturalizace trhu však bude zřejmě pokračovat. Na trhu ČR, ale i v dalších zemích Evropy, se mění postavení nejvýznamnějších hráčů maloobchodu. Je téměř jisté, že k podobným změnám dojde i u nás. Lze proto předpokládat, že některý z dalších, dnes již významných současných řetězců, ČR opustí. Co se stane? Zbývající se o trh rádi podělí. Předpoklad vstupu nového hráče na trh ČR je velmi málo pravděpodobný. Kdo získá největší podíl?
Největší podíl z odcházejících řetězců získá pravděpodobně řetězec, či řetězce, se společným vlastníkem. Pokud se tento vývoj potvrdí, což je velmi pravděpodobné, pak lze očekávat další zásadní posílení výše jejich obratu. Zdůvodnění dalšího posilování tržní síly je ze strany těchto řetězců jednoduché. Budou argumentovat výrazně nižšími náklady na logistiku, synergií efektů v rámci řízení procesů, snížením podílu fixních nákladů, atd. … Jelikož počet obyvatel bude u nás nadále téměř fixní a ani nelze uvažovat o tom, že by průměrný občan konzumoval dvojnásobné množství potravin, logicky lze dospět k závěru, že výrazné posilování jednoho, povede ke snižování podílu druhých a s ohledem na opačné ekonomické efekty i k jejich postupnému zániku. Postiženi budou v prvé řadě tradiční české maloobchodní sítě a družstva i drobní prodejci. Těmto logickým a postupným změnám nebudou moci čelit v žádném případě zemědělci, ale ani drtivá většina zpracovatelů a dodavatelů. Udrží se opět pouze nadnárodní korporace a zbytek bude jen velmi těžko odolávat této nové, globální nadnárodní konkurenci.
„Zatím je čas nepříznivému vývoji čelit. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že to jde. Např. s nástupem Wallmartu do Evropy Německo nastolilo takové překážky pro jeho vstup na trh, že Wallmart záměr po dvou letech raději vzdal a expanduje v Asii. Pokud v ČR takový vývoj maloobchodu nechceme připustit, je nezbytné striktně nastavit skutečné a realizovatelné parametry, regulující další expanzi, tj. vznik a další posilování významné tržní síly a stanovení barier pro ovládnutí trhu, zejména pak ze strany řetězců se společným vlastníkem. Takto stanovená pravidla musí být na rozdíl od zákona o významné tržní síle jednoduchá a naprosto jasná,“ upozorňuje Ing. Vladimír Stehno, předseda COOP Havlíčkův Brod, největšího spotřebního družstva v republice.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva