CENDIS: O prázdninách lidé nejvíce kupovali desetidenní dálniční e-známky

07.09.2021 15:57 | Tisková zpráva

Letošní letní prodeje dálničních známek byly vyšší než loňské, kdy se prodalo přes 900 tisíc kusů ještě papírových kuponů. Během července a srpna motoristé koupili denně v průměru 21 tisíc dálničních známek, celkově pak přes 1,3 milionu kusů za téměř 700 milionů korun.

CENDIS: O prázdninách lidé nejvíce kupovali desetidenní dálniční e-známky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Nejvíce se prodalo desetidenních e-vinět, přes 800 tisíc kusů. Třicetidenních variant koupili lidé téměř 300 tisíc a ročních přes 200 tisíc. Zvýšený zájem souvisel jak s dovolenými, tak s tranzitem turistů.

Dlouhodobě nejoblíbenějším prodejním kanálem zůstává e-shop na webu edalnice.cz. Jeho prostřednictvím si e-známku pořizuje průměrně přes 83 % motoristů. Na čerpacích stanicích EuroOil nakupuje přibližně 9 % lidí a na pobočkách České pošty zhruba 6 %. Zejména při transitu přes Českou republiku využívají řidiči také samoobslužné prodejní kiosky rozmístěné především v blízkosti hraničních přechodů. Ty se na celkových prodejích podílí 2 %. Státní podnik CENDIS, který je provozovatelem systému elektronických dálničních známek, v průběhu léta také pružně zareagoval na zvýšenou poptávku na vstupu do ČR ze Saska po dálnici D8 a do Varvažova instaloval další kiosek.   

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka vývoj prodeje elektronických známek ukazuje, že si lidé na tento způsob úhrady dálnic rychle zvykli a nečiní jim větší potíže. „Od spuštění prodeje v prosinci loňského roku jsme systém přizpůsobili některým požadavkům z praxe. Nyní je tak možné například požádat o vrácení peněz, pokud jste omylem zaplatili dálniční známku na neexistující SPZ,“ říká Havlíček a doplňuje: „Průběžně také reagujeme na potřeby zahraničních motoristů, abychom jim nákup známky co nejvíc ulehčili.“

Jan Paroubek pověřený řízením s. p. CENDIS vysvětluje: „Bližší pohled na prodeje ročních elektronických dálničních známek ukazuje, že lidé rádi využívají jejich klouzavou platnost. Největší zájem byl pochopitelně letos koncem ledna a v únoru, po uplynutí platnosti papírových kuponů. Jsem rád, že jsme nápor bez problémů zvládli. V dalších letech už očekáváme špičky na přelomu roku menší, protože se nám nákupy ročních známek pozvolna rozprostřou do celého roku,“

Dálniční známky v Evropě používá 12 zemí. Ve většině případů nabízí dvě krátkodobé a jednu roční. Výjimkou je Švýcarsko, které prodává jen roční dálniční známku.

Od prosince loňského roku se v Česku prodalo téměř 5 milionů dálničních známek, z toho více než 2,6 milionu ročních, zhruba půl milionu měsíčních a více než 1,6 milionu desetidenních.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Martin Exner byl položen dotaz

Kdo přesně podle vás nebere válku na Ukrajině vážně?

A co máte na mysli tou podporou Ukrajiny všemi prostředky? Měli bysme tam nasadit i vlastní vojáky? Nebyl by ale tento krok začátek třetí světová? A máte dojem, že se Ukrajině pomáhá málo?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Učitelé loni v průměru vydělávali 49 tisíc korun měsíčně

10:22 Český statistický úřad: Učitelé loni v průměru vydělávali 49 tisíc korun měsíčně

Učitelé v regionálním školství v roce 2023 pobírali po započtení všech příplatků a odměn průměrnou h…