ČEZ: V Temelíně vyměnili zařízení, které vyrábí elektřinu pro desetinu České republiky

13.11.2024 13:28 | Tisková zpráva

Od roku 2019 vyrobil 42,8 TWh bezemisní elektřiny a ušetřil vypuštění téměř 35 miliónů tun CO2. Teď čeká rotor generátoru druhého temelínského bloku kontrola a „odpočinek“. Po pěti letech provozu ho energetici vyměnili za záložní. ČEZ v Temelíně rotory generátorů po několika letech pravidelně střídá. Chce zajistit rovnoměrné zatížení a zároveň rezervu pro nenadálé případy. Druhý blok je z důvodu výměny paliva plánovaně odstaven od 11. října.

ČEZ: V Temelíně vyměnili zařízení, které vyrábí elektřinu pro desetinu České republiky
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Výměna rotorů generátoru, tedy zařízení, které přímo vyrábí elektřinu, je jednou z klíčových prací v nejaderné části elektrárny během odstávky druhého bloku. Energetici k ní přistupují vždy po několika letech.

„Jde o klíčové zařízení, kde vzniká elektřina. Proto na elektrárně máme tři rotory, dva jsou vždy v provozu a třetí slouží jako rezerva. Po čtyřech až šesti letech je postupně vyměňujeme a tím snižujeme jejich zatížení,“ uvedl Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín. Vlastní usazení zařízení o hmotnosti 90 tun délce přes 14 metrů byla náročná manipulace. Trvala osm hodin. Specialisté se zařízením manipulovali pomocí mostového jeřábu o nosnosti 125 tun. Při zasouvání do statorové části hlídali každý centimetr. „Teď nás čeká dokončení zpětných montáží a před uvedením generátoru do provozu provedeme sérii zkoušek,“ doplnil Jan Kruml.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Myslíte, že je Trump ,,Putinův agend"?

Proč jde podle vás na ruku Putinovi, a proč se snaží oslabit Evropu? Vždyť upřímně ona je dost slabá i bez něj - bohužel.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: 15


Osobnost měsíce

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS: Největší riziko požáru dopravních prostředků na elektropohon hrozí při nabíjení

7:14 HZS: Největší riziko požáru dopravních prostředků na elektropohon hrozí při nabíjení

S tím, jak stoupá počet dopravních prostředků na elektropohon v běžném provozu, stoupá samozřejmě i …