„Předvolební vysílání zpravodajství České televize má dva pilíře. Prvním jsou předvolební debaty, druhým rozhovory se všemi jedničkami kandidátek v pořadech a kontinuálním vysílání zpravodajského kanálu ČT24,“ říká ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal. Debaty se uskuteční v Ostravě (30. 4.), Brně (7. 5.) a Praze (14.5.). Do každé z nich pozve Česká televize vždy čtyři lídry kandidujících stran a hnutí. Celkem 12 hostů vybere podle volebního potenciálu politických subjektů a současně neopomene váhu jednotlivých politických subjektů v hlavních orgánech zastupitelské demokracie. Při posuzování váhy bude brát v úvahu tradici politické strany, politického hnutí nebo koalice, velikost členské základny i významnost zastoupení v některé z komor Parlamentu České republiky. Pokud půjde o subjekt nový, ale podle průzkumů s mimořádně výraznou či mimořádně dynamicky se vyvíjející volební podporou, vezme Česká televize tuto skutečnost rovněž v úvahu.
„Předvolebnímu vysílání přizpůsobíme také vybrané pořady ČT24. Lídři kandidátek se postupně prostřídají v pořadu Události, komentáře a desetiminutovém rozhovoru v odpoledním kontinuálním vysílání. Zástupci všech kandidujících subjektů budou mít možnost diskutovat také v pořadu Politické spektrum,“ vysvětluje zástupce šéfredaktora zpravodajství pro aktuální diskuzní a analytické pořady Čestmír Franěk s tím, že pořadí hostů určí opět čísla vylosovaná Státní volební komisí.
Samostatným pořadem bude předvolební debata vysílaná v předvečer voleb do Evropského parlamentu 22. května z Bruselu. Jejími hosty budou klíčoví nepolitičtí zástupci České republiky v bruselské administrativě. Celé vysílání završí v neděli 25. května od 20 hodin na ČT24 Volební studio. Jeho součástí bude debata vítězů moderovaná Václavem Moravcem.
V předvolebním a volebním vysílání se Česká televize bude opírat o sociologický výzkum. V termínu od 16. 4. do 23. 4. jej budou na vzorku 3000 respondentů realizovat agentury Median a STEM/MARK. Jedním z jeho výstupů bude aktuální volební potenciál. Ten ukazuje, kolik procent hlasů by strana mohla hypoteticky získat v době sběru dat, pokud by se k ní přiklonili všichni lidé, kteří reálně zvažují její volbu a nevylučují účast u voleb. „Volební potenciál odráží věrněji a komplexněji volební uvažování české populace v aktuální realitě velkého počtu váhajících a nerozhodných voličů než klasické takzvané single-response ukazatele, jako jsou například voličské preference či volební model,“ vysvětluje vedoucí výzkumu programu a auditoria ČT Renata Týmová a dodává: „Volební potenciál se osvědčil jako metodika předvolebního průzkumu už při vysílání před parlamentními volbami v uplynulém roce. Česká televize k němu přistoupila na základě doporučení Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejné mínění SIMAR.“
Předvolební vysílání doplní debata s názvem Deset let v EU, kterou Česká televize odvysílá ze svého pražského studia u příležitosti 10. výročí vstupu ČR do EU. Diskuze proběhne 23. 4. a zúčastní se jí předsedové současných politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Česká televize