ČVUT: Unikátní ultralehká „stíhačka“ jde na dračku

06.05.2016 19:05 | Zprávy

Uspět i komerčně - tento potenciál v sobě zahrnuje málokterý studijní projekt. K výjimkám patří unikátní ultralehký letoun UL-39 Albi – výsledek 17 let trvajícího projektu Ústavu letadlové techniky při Fakultě strojní ČVUT v Praze. S celým „příběhem letounu“, jehož projekt ideálně propojil studium, výzkum a spolupráci s průmyslem, se mohli zájemci podrobně seznámit při přednášce, kterou 3. května 2016 fakulta na své půdě uspořádala.

ČVUT: Unikátní ultralehká „stíhačka“ jde na dračku
Foto: ČVUT
Popisek: ČVUT

Rozruch vzbudil nekonvenční letoun už při svém prvním letu před zraky médií počátkem dubna. Mimořádný zájem vyvolal i na veletrhu Aero Friedrichshafen 2016 o tři týdny později. Hned několik zájemců bylo připravených si ojedinělý letoun koupit, pokud by byly k dispozici i kusy na prodej. Na přednášce hlavního řešitele projektu Ing. Roberta Theinera, Ph.D. se tak sešlo několik set posluchačů z řad studentů, fandů letectví a leteckých profesionálů. Slovo v jejím rámci pak dostali i zástupci firem, které se na vývoji podílely (La Composite a Jihlavan Airplanes). Dotazy bylo možno klást také hlavnímu konstruktérovi či zkušebnímu pilotovi, ale i dalším členům vývojového týmu.

Stěžejním úkolem bylo přijít s novým typem pohonu a současně dodržet váhový limit pro ultralighty. Vznikla tak zcela nová koncepce v kategorii UL letadel - pístový motor, který nepohání vrtuli, ale dmychadlo uvnitř trupu. Rotor tvoří 13 lopatek, z nichž každá váží pouhých 112 gramů, a lze tak jejich váhu přirovnat třeba k sáčku bonbonů. Projektu v průběhu let věnovalo své diplomové práce přes 120 studentů a několik dalších pak svá studia doktorská. Vývoj letounu přitom dál pokračuje. Nelze vyloučit ani to, že unikátní pohon bude v budoucnu využit i pro jiné účely, než jen pro ultralehká letadla.

Konkrétní možnosti praktického využití UL-39 Albi budou záviset především na výsledcích dlouhodobých zkoušek, které dále pokračují. V úvahu připadá rovněž vojenské využití letounu, například při výcviku nových pilotů, i když nebyl vyvinut primárně pro tyto účely. Předpokládá to samozřejmě jeho další vývoj.

Mimořádný zájem o přednášku a projekt jako takový komentoval děkan pořádající fakulty Prof. Ing. Michael Valášek, DrSc., slovy: „Realizace projektu mne potěšila, protože umožňuje výuku studentů na reálném vývoji letadla. Ukazuje zároveň naši schopnost nejen provádět výzkum relevantní pro dnešní průmysl, ale dokonce ho dovést do možného, komerčně zajímavého inovačního výrobku.“

Více ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Kontaktní centra Skupiny ČEZ patří mezi nejlepší na světě

16:25 ČEZ: Kontaktní centra Skupiny ČEZ patří mezi nejlepší na světě

Zákaznická centra, call centra a kontaktní místa společnosti ČEZ Prodej na pobočkách České Pošty zís…