České dráhy: Naše společná mise - Nulové emise

07.09.2021 21:12 | Tisková zpráva

Cestovat a chránit přírodu může každý, stačí se rozhodnout.

České dráhy: Naše společná mise - Nulové emise
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Málokdo už dnes pochybuje o změnách klimatu a pochybnosti už nejsou ani o tom, že ke změnám přispívá člověk svojí činností. Důsledky změn sledujeme velmi často v podobě bouří s přívalovými dešti a extrémně silným větrem, s bleskovými povodněmi a dokonce tornády, či naopak dlouhotrvajícím suchem a horkem. Jedním z největších současných producentů skleníkových plynů je doprava. I to lze změnit a může o tom rozhodnout každý z nás. Řešením může být náhrada auta vlakem, který spotřebuje mnohem méně energie a vyprodukuje také podstatně méně emisí. České dráhy se rozhodly na tyto skutečnosti upozornit v nové kampani #vlakemEKO.

Silniční doprava v současnosti produkuje 72 % všech emisí v dopravě, z toho plných 60 % připadá na osobní silniční dopravu. Automobily jenom v České republice vyprodukují 20 milionů tun CO2 za rok. Na každého obyvatele tak připadají každoročně 2 tuny emisí. „Naproti tomu ve využití ekologické železniční dopravy máme určitě rezervy a máme co dohánět. Před pandemií koronaviru připadalo na každého Čecha v průměru 18 cest vlakem a po železnici ujel tisíc kilometrů. V evropském srovnání to nejsou špatná čísla, ale proti našim jižním sousedům v Rakousku je to málo. Tam to bylo 30 cest a 1 400 kilometrů a ve Švýcarsku dokonce 61 cest a 2 300 kilometrů na obyvatele,“ upozorňuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Česká železnice přitom přepravuje podstatnou část cestujících a nákladů v elektrické trakci, která může využívat obnovitelné zdroje. Navíc moderní elektrické lokomotivy a jednotky dokáží rekuperovat a při brzdění nebo jízdě po spádu tak vyrábí čistou energii, kterou vracejí do trakční sítě a mohou ji odebírat jiné vlaky. Tím se ještě více snižuje energetická náročnost a produkce emisí. Přestože je u nás elektrifikována zhruba jen třetina tratí, v elektrickém módu je zajištěno 85 % dopravního výkonu v nákladní a 80 % v osobní dopravě.

Ke snížení energetické náročnosti a podstatně menší produkci skleníkových plynů, např. CO2, oxidů dusíku, ale také prachu, může přispět každý z obyvatel Česka, který nahradí alespoň na některých cestách automobil za vlak. Ten má několikrát menší spotřebu energie a přibližně 4× menší uhlíkovou stopu.

 

Srovnání uhlíkové stopy a emisí u železniční a silniční dopravy

na trase Praha – Brno *)

trasa Praha – Brno

vzdálenost

uhlíková stopa osoba / km

emise

osoba / trasa

vlak Railjet

254,2 km

38,17 g CO2

9,7 kg CO2

běžný osobní automobil

206,8 km

159 g CO2

32,88 kg CO2

 
 

Srovnání uhlíkové stopy a emisí u železniční a silniční dopravy

na trase Praha – Ostrava *)

trasa Praha – Ostrava

vzdálenost

uhlíková stopa osoba / km

emise

osoba / trasa

vlak SC Pendolino

352,7 km

42,1 g CO2

14,85 kg CO2

běžný osobní automobil

374,4 km

159 g CO2

59,53 kg CO2

 

*) Pozn. Srovnání uhlíkové stopy podle výpočtu obecně prospěšné společnosti CI2*.

 

Člověk, který každý týden alespoň jednou cestuje mezi Prahou a Brnem, sníží při přesednutí z běžného auta do vlaku produkci CO2 o neuvěřitelné 2,5 tuny za rok.

Vlak nabízí i další výhody. Člověk se nemusí věnovat řízení, nestojí v kolonách, odpadá starost a ztráta času při hledání místa na parkování. Naopak lze ve vlaku číst, psát, sledovat filmy a podnikat další aktivity, na které v běžném pracovním shonu nezbývá čas. Pokud se na cestu vydáte s celou rodinou, můžete se naplno věnovat svým dětem. To v autě při nutné koncentraci na provoz nepřipadá v úvahu. Navíc množství rodičů si v současnosti stěžuje, že kvůli pracovnímu vytížení nemá na své děti dost volného času. Cestování vlakem takový prostor nabízí.

České dráhy se rozhodly aktivně přispět ke snížení emisí a uhlíkové stopy produkované na území naší republiky. Proto připravily reklamní a osvětovou kampaň, která upozorňuje, že každý z nás může svým chováním, přitom bez jakýchkoliv investic, významně snížit produkci emisí a svou uhlíkovou stopu. Informace o uhlíkové stopě se v budoucnosti budou objevovat také při vyhledávání spojení. České dráhy pak investují miliardy korun do nových úsporných vlaků, které umí rekuperovat a vracet vyrobenou „zelenou“ elektřinu zpět do sítě. Další investice směřují do úsporných systémů LED osvětlení nebo moderních pro životní prostředí šetrných opravárenských hal.

Další informace naleznete na webových stránkách www.cd.cz/vlakemEKO

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

France, Doubravová nebo Pálek zažili adrenalin na Lipně

7:42 France, Doubravová nebo Pálek zažili adrenalin na Lipně

Letos se už po páté konal jihočeský zážitkový trip „Jedeme dál…“ jižní Čechy Lipensko 2024. Interpre…