Cílem kampaně je uvést na pravou míru dezinformace, které o chystané směrnici kolují, podat vysvětlení k důležitým otázkám a oblastem, kterých se směrnice dotkne, a poukázat na důležitost hlasování ve prospěch směrnice, které je na programu Evropského parlamentu 12. září.
Vzdělávat a mobilizovat zastánce a vyrovnat rozdíly
Vzhledem k šířícím se zavádějícím informacím a dezinformacím je široká osvěta na toto téma naprosto nezbytná. Na základě článku 13 směrnice si budou muset internetové platformy vyjednat s držiteli autorských práv spravedlivé licenční podmínky. To je klíčová otázka, kterou se řada technologických gigantů v čele s Googlem a Facebookem snaží zakrýt.
„Silní hráči ve světě digitální ekonomiky nadále generují obrovské zisky, zatímco tvůrci a umělci mají problém vydělat si na živobytí. Rovnováha mezi příjmy internetových platforem a honoráři, které z nich tvůrcům stojícím za jejich úspěchy odvádějí, je v současnosti zcela pokřivená,” řekla Véronique Desbrosses, generální manažerka organizace European Grouping of Societies of Authors and Composers (GESAC).
O co doopravdy jde?
-
Kreativita. Zatímco se současná debata zaměřovala na použití “memů” a “Gifů,” tyto tvůrčí formáty jsou již chráněny stávajícími zákony a nová směrnice je nijak neovlivní.
- Transparentnost. Dohody o odměňování, které mají internetové platformy s tvůrci obsahu uzavřené, jsou velmi neprůhledné. Platformy o tomto aspektu svého podnikání nezveřejňují žádné údaje a jejich dohody s držiteli autorských práv jsou podmíněny dohodami o mlčenlivosti. Jedním z hlavních požadavků směrnice na zlepšení stávající situace je proto transparentnost.
- Rovnoprávnost. Bezplatné internetové platformy dosud těžily z nedostatečně konzistentních zákonů. Podobné online služby mají přitom vztah se svými tvůrci obsahu ošetřeny smluvními podmínkami. Bezplatné streamovací platformy platí tvůrcům obsahu 10krát méně než jejich protějšky, jejichž fungování je založeno na předplatném.
“Kreativní a kulturní průmysl představuje v rámci Evropské unie 536 miliard eur ročně, což je více než tržby automobilového průmyslu a telekomunikací dohromady. Také na něj připadá celkem 12 milionů pracovních pozic. Obohatili jsme životy Evropanů a teď vyzýváme Evropu, aby začala jednat,” doplnila Desbrosses.
Spuštění kampaně EUROPE FOR CREATORS
Dnešek představuje jenom první krok v široké mobilizaci týkající se směrnice. V nadcházejících týdnech sjednotí tato koalice organizace a další zastánce směrnice a bude motivovat evropské občany, aby zapojili europoslance do boje za práva všech tvůrců. První kroky její kampaně budou:
- Otevřený dopis všem poslancům Evropského parlamentu, jehož cílem bude vyvolat jejich zájem a přimět je k reakci.
- Debaty, které 5. září zorganizuje sdružení autorů a další organizace napříč celou Evropou za účelem vzdělávání občanů, umělců a tvůrců. Tyto diskuze budou probíhat ve stejnou dobu, kdy bude zveřejněno nové znění směrnice.
- Veřejné akce, které proběhnou před hlasováním 12. září v klíčových evropských městech.
Uskupení EUROPE FOR CREATORS zároveň spustilo speciální webovou stránku a účet na Twitteru, kde bude sdílet informace týkající se směrnice a povzbuzovat její zastánce, aby pomohli s jejich šířením. Více o EUROPE FOR CREATORS se dozvíte na www.europeforcreators.eu nebo v konverzaci na Twitteru @EUForCreators pod #EuropeForCreators.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva