Evropské spotřebitelské centrum pomohlo rekordnímu počtu spotřebitelů

17.03.2018 14:20 | Zprávy

Rekordní počet spotřebitelů se loni obrátil na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci. Bylo jich 1633. Hledali pomoc ve sporech se zahraničními podnikateli a žádali o informace o svých právech na jednotném evropském trhu.

Evropské spotřebitelské centrum pomohlo rekordnímu počtu spotřebitelů
Foto: Evropské spotřebitelské centrum
Popisek: Evropské spotřebitelské centrum

Nárůst počtu kontaktů se spotřebiteli ve srovnání s rokem 2016 činil 46 % - tehdy šlo o 1117 žádostí o pomoc a o informace. Míra úspěšnosti mimosoudního řešení sporů byla v loňském roce téměř 45 %.

„Právníci centra pomáhají bezplatně řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu, a to mimosoudní cestou. Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Dalšími oblastmi jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí.

Mnohdy jsou to stížnosti, v nichž spotřebitelům jde až o desítky tisíce korun – například o náhrady škody v letecké dopravě nebo u autopůjčoven. Nicméně, Evropskému spotřebitelskému centru (ESC) se v posledních měsících daří úspěšně řešit například spory, v nichž čeští senioři usilují o odstoupení od smlouvy na nákup naslouchátek, zasílaných za zhruba 1200 Kč z Polska. Jde o výrobky inzerované v největších českých tištěných médiích i na významných online serverech – jenže mnohdy nefungují.

„Prodejce odmítá vrátit peníze, ale poté, co do jednotlivých případů vstoupí síť Evropských spotřebitelských center, částky ve výši přes tisíc korun vyplácí. Pro lidi většinou ve vyšším důchodovém věku je to vítaná pomoc,“ Ondřej Tichota.

ESC ČR je jedním z 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, jejíž činnost financují Evropská komise a země, které se na tomto projektu od roku 2005 podílejí. Vedle členských států jsou to Norsko a Island. Centra spolupracují na mimosoudním řešení přeshraničních sporů tak, že spotřebitel komunikuje s centrem ve své domovské zemi, které případ posoudí a předá kolegům v zemi podnikatele. Ti pak s podnikatelem vyjednávají smírné řešení konkrétního problému. Služby center jsou bezplatné. Více informací o činnosti ESC na www.evrospkyspotrebitel.cz.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

V práci či domácí pohotovost. Na Štědrý den bude pracovat na 2150 zaměstnanců Skupiny ČEZ

19:10 V práci či domácí pohotovost. Na Štědrý den bude pracovat na 2150 zaměstnanců Skupiny ČEZ

Vánoční svátky jsou pro energetiky pracovními dny, elektřina a teplo totiž musí proudit neustále. Tý…