Generali: Kvůli zastaralému zákonu není klienty BG Travel z čeho odškodnit

25.07.2012 10:41 | Zprávy

Klienti zkrachovalé cestovní kanceláře Marcela Pavelková – BG Travel (dále jen „CK BG Travel“) bohužel tvrdě doplatí na praktiky této cestovky, které posvětil zastaralý zákon.

Generali: Kvůli zastaralému zákonu není klienty BG Travel z čeho odškodnit
Foto: Pojišťovna Generali
Popisek: Pojišťovna Generali

Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případě krachu CK stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že vinou nedokonalé české legislativy tomu tak není. Vůbec poprvé v historii nastala situace, kdy limit pojistného plnění navržený a sjednaný cestovní kanceláří v duchu zákona na základě jejího podnikatelského plánu neumožní vyplatit poškozeným lidem žádnou finanční náhradu za neuskutečněné zájezdy. Riziko nedostatečné výše limitu pojistného plnění stanovené cestovní kanceláří je přitom diskutováno opakovaně. Pojišťovny na něj Ministerstvo pro místní rozvoj upozorňovaly například při společném jednání v září 2010.

Bezmála tři stovky turistů, které CK BG Travel po vyhlášení úpadku 5. července 2012 nechala bez pomoci v Bulharsku, se pojišťovně Generali podařilo ve spolupráci s asistenční službou dostat domů už během následujícího dne. Návrat turistů do vlasti je z pohledu zákona vždy absolutní prioritou, a to bez ohledu na vynaložené prostředky. V této úloze je pojišťovna i asistenční služba zcela nezastupitelná a lidé na ni plně a právem spoléhají. Propočty po vyčíslení nákladů na zajištění návratu klientů zpět do vlasti ukázaly, že si tato fáze sama o sobě vyžádala náklady, jež vysoko překročily limit pojistného plnění, který si určila CK BG Travel a nese za něj plnou odpovědnost.

Limit pojistného plnění si sjednala pouze na 120 000 Kč. Podle již zveřejněných informací prodala CK BG Travel dalších několik stovek zájezdů, na které už klienti neodjeli.

To je ale v příkrém rozporu s podnikatelským záměrem, který majitelka CK BG Travel předložila pojišťovně Generali počátkem letošního roku, když jako nový subjekt na trhu uzavírala povinné pojištění proti úpadku. „Limit pojistného plnění navržený a sjednaný cestovní kanceláří odpovídal zákonnému požadavku třiceti procent předpokládaných tržeb. Cestovka je při uzavírání smlouvy předložila s tím, že je má propočteny základě svého podnikatelského plánu,“ doplnil Jiří Cívka.

Na začátku letní sezóny oslovila pojišťovna tuto cestovní kancelář stejně jako několik stovek dalších s žádostí o aktualizaci výše tržeb za prodané zájezdy. Cílem bylo získat co nejpřesnější údaje a případně s CK BG Travel projednat úpravu pojistných limitů tak, aby byla v maximální možné míře chráněna práva jejich klientů. „CK BG Travel přes několik urgencí ze strany pojišťovny údaje o stávajících tržbách nedodala,“ doplnil Jiří Cívka.

„Vyčerpali jsme všechny možnosti, které nám poskytuje zastaralý zákon, jenž je bohužel stále v platnosti,“ konstatoval člen představenstva a generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger. „Pojišťovna jako soukromý subjekt nemůže suplovat úlohu státu reprezentovaného Ministerstvem pro místní rozvoj a jeho úředníky, který by měl podnikatele v cestovním ruchu kontrolovat,“ dodal Tillinger.

Poškození klienti BG Travel označují jednání majitelky cestovní kanceláře v internetových diskusích za podvod. Podle informací dostupných právě na internetu už byla první podání na policii a státní zastupitelství doručena.

„Situaci vyhodnocujeme a případné právní kroky ze strany Generali nemohu rovněž vyloučit,“ konstatoval Jiří Cívka.

Poškození klienti mají několik možností, jak dostat peníze zpět. Všichni mohou uplatnit své nároky v insolvenčním řízení. Předvyplněná přihláška pohledávky do insolvečního řízení včetně návodu na doplnění údajů je součástí dopisů, které Generali v těchto dnech rozesílá klientům BG Travel.

Turisté, kteří si sjednali cestovní připojištění Generali pro případ neuskutečnění zájezdu kvůli úpadku cestovní kanceláře, mohou získat finanční náhradu do dvou týdnů od nahlášení pojišťovně.

Další variantou je ověření možnosti náhradního plnění ze strany zprostředkovatele, přes kterého klienti CK BG Travel zájezd zakoupili. Vybrané cestovní agentury, internetoví prodejci a slevové portály podle dostupných informací garantují klientům například vrácení peněz za zaplacený a neuskutečněný zájezd (případně náhradu ve formě jiného zájezdu) v případě krachu cestovní kanceláře.

Do podobné situace, v jaké jsou nyní zákazníci BG Travel, se již v devadesátých letech dostali klienti rakouské cestovní kanceláře, kterým náhradu škody uhradil rakouský stát. Místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež také v uplynulých týdnech opakovaně naznačil, že poškození klienti mohou kvůli škodě způsobené důsledky nedokonalé legislativy v oblasti cestovního ruchu žalovat český stát.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Největší česká síť veřejných dobíjecích stojanů pro elektroauta má sto ultrarychlých stojanů

19:11 ČEZ: Největší česká síť veřejných dobíjecích stojanů pro elektroauta má sto ultrarychlých stojanů

ČEZ za letošní rok postavil 55 ultrarychlých stojanů, a jejich počet tak zdvojnásobil. Stou ultraryc…