Výměna nevratně poškozených prvků je přijatelná i při uvážení památkové hodnoty mostu situovaného v území Pražské památkové rezervace. ČNK ICOMOS oceňuje i postoj ministra dopravy Martina Kupky, který podmiňuje další postup souhlasem Centra světového dědictví UNESCO.
Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel ICOMOS se seznámil se studií obnovy mostu představenou Nadačním fondem Vyšehradský most. Podle studie je po podrobném zkoumání skutečného stavu nutné vyměnit pouze menší část, přibližně 15 procent, hmoty mostu. Pracuje tak s ponecháním většiny původní materie, která vyžaduje pouze očištění a obnovení protikorozní ochrany. Bere zároveň v potaz nutnost individuálního přístupu ke každému prvku. Ve studii navržená výměna, nebo oprava příliš poškozených součástí mostu není v rozporu s dosavadními poznatky a postupy péče o hmotné kulturní dědictví. Studie obnovy také počítá se zachováním původních pilířů mostu, tedy nedílnou součástí památky, a jejich důkladnou opravou.
„Navržený konzervativní přístup při rehabilitační intervenci obnovy železničního mostu na Výtoni z pohledu památkové péče naprosto vyhovuje. Zároveň neporušuje žádná ustanovení zákona o státní památkové péči ani další závazné dokumenty o ochraně kulturního dědictví," uvedl prezident komitétu Martin Horáček.
Budou volby v USA férové?Anketa
Obnova obsahuje i návrh samostatné mostní konstrukce pro třetí železniční kolej, kterou požaduje Správa železnic kvůli budoucímu zkapacitnění železniční dopravy. „Nejsme plně ztotožněni s nutností přístavby nové konstrukce pro třetí kolej, vnímáme ji však jako schůdné a kompromisní řešení protichůdných požadavků Správy železnic a památkové péče. V dané situaci má ve studii navržené řešení samostatné konstrukce zdaleka nejmenší dopad na panoramata ze všech dosud předložených variant," dodává prezident Horáček.
Toto řešení je u památkově chráněných mostů v zahraničí v případě nutnosti využíváno. Pozitivní postoj komitétu podporuje také možnost budoucí vratnosti tohoto zásahu v případě, že se prokáže nepotřebnost třetí koleje - konstrukci lze odstranit a využít na jiném místě. Český národní komitét ICOMOS jako poradní orgán Centra světového kulturního dědictví UNESCO zváží doporučení navrženého řešení. Mohlo by vyhovět vyřčenému stanovisku UNESCO požadujícímu zachování mostu. Komitét rovněž ocenil odpovědný přístup ministra dopravy Martina Kupky, který při představení studie obnovy mostu podmínil další postup souhlasem Centra světového dědictví UNESCO.
Z propočtů studie také vyplývá, že navržené uložení třetí koleje na samostatnou konstrukci je o téměř čtyři metry užší než případná nová tříkolejná konstrukce mostu. „Oceňujeme užší profil mostu, který na Výtoni nepůsobí jako těleso dálničního charakteru. Stejně tak vizuální pojetí. Zvolený barevný tón není prvoplánově výrazný a nenarušuje ráz místa s ohledem na okolní zástavbu a prostředí Pražské památkové rezervace,” dodává Horáček.
Železniční most pod Vyšehradem představuje vysoce hodnotnou technickou stavbu inženýra Františka Prášila. Od roku 2004 je soubor železničních mostů na trati Praha hlavní nádraží – Praha Smíchov prohlášen nemovitou kulturní památkou. Je nedílnou součástí Pražské památkové rezervace spadající pod ochranu světového kulturního dědictví UNESCO.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva