Ačkoliv opereta prošla v posledních dekádách řadou peripetií, ačkoli byla vystavena ostré konfrontaci s různými společenskými změnami i novými hudebními a divadelními formami, přežila! I když nemá ve světě múz zdaleka takovou pozici, jaké se těšila ve druhé polovině 19. a první polovině 20. století, své skalní publikum neztratila a dokonce oslovuje nové diváky a posluchače.
V dějinách operetního žánru sehrála zcela zásadní roli rakouská kulturní oblast. V metropoli mnohonárodnostní monarchie opereta velmi brzy využila prvky italské, polské nebo uherské. Uplatnily se v textových předlohách, hudbě nebo v kostýmech vycházejících z národnostních tradic. Postupně tak vznikl poměrně pestrý operetní repertoár, ze kterého pro vás SOČR vybral čtyři nádherná díla.
Čardášová princezna maďarského skladatele Emmericha Kálmána (1882–1953) patří už od svého prvního uvedení ve Vídni v roce 1915 mezi nejúspěšnější operetní tituly. Patrně nejslavnější operetou Johanna Strausse, náležící k „rodinnému stříbru“ divadelní Vídně, je Netopýr z roku 1874, rafinovaná směs vídeňského šarmu, humoru a nepřekonatelné radosti ze života.
Po přestávce navštívíme Lehárovu Zemi úsměvů z roku 1929, jež se poněkud netradičně nezavrší happyendem. A neopomeneme ani našeho Oskara Nedbala, skladatele, který vnesl do vídeňské operety slovanskou vřelost. Večer vyvrcholí hudbou z jeho Polské krve, premiérované roku 1913.
Robert Jindra, absolvent Pražské konzervatoře v oborech klasický zpěv a dirigování, je zavedeným a vynikajícím operním dirigentem. Jeho četné zkušenosti i volba sólistů večera jsou jistě zárukou špičkové interpretační úrovně nadcházejícího koncertu.
PROGRAM:
Emmerich Kálmán: ČARDÁŠOVÁ PRINCEZNA
- předehra
- vstupní árie Sylvy „Heia! Heia!“
- taneční valčík z 2. dějství „Erstrahlen die Lichter im hellen Glanz“
- duet Edwina a Sylvy z 1. dějství „Sylva, ich will nur dich…“
- duet Boniho a Stázi z 2. dějství „Das ist die Liebe, die dumme Liebe“
- závěr operety „Tausend kleine Engel singen“
Johann Strauss: NETOPÝR
- předehra
- duet Dr. Falkeho a Eisensteina z 1. dějství „Komm mit mir, zum Souper“
- úvod k 2. dějství „Ein Souper heut' uns winkt“
- duet Eisensteina a Rosalindy z 2. dějství „Dieser Anstand, so manierlich“
- árie Adély z 2. dějství „Mein Herr Marquis“
- árie Rosalindy z 2. dějství „Klänge der Heimat“
PŘESTÁVKA
Franz Lehár: ZEMĚ ÚSMĚVŮ
- předehra
- vstupní árie Lízy z 1. dějství „Hoch soll sie leben, hoch soll sie leben, dreimal hoch!“
- árie Su-Čonga z 1. dějství „Von Apfelblüten einen Kranz“
- duet Mi a Gustava z 2. dějství „Meine Liebe, deine Liebe“
- scéna „Udílení žluté kazajky“ – „Dschinthien wuomen ju chon ma goa can“
Oskar Nedbal: POLSKÁ KREV
- předehra
- duet Bola a Wandy z 1. dějství „Slyšte jen, jak to krásně zní“
- duet Popiela a Heleny z 2. dějství „Blondýnky sladké“
- tanec „Krakowiak“
- duet Heleny a Bola z 2. dějství „Jednou muž přijde snad, jenž mne mít bude rád“
ÚČINKUJÍ:
Pavla Vykopalová – soprán (Sylva, Rosalinda, Líza, Helena)
Jana Šrejma Kačírková – soprán (Stázi, Adéla, Mi, Wanda)
Aleš Briscein – tenor (Edwin, Eisenstein, Su-Čong, Bolo)
Roman Hoza – baryton (Boni, Dr. Falke, Gustav, Popiel)
Český filharmonický sbor Brno
Jiří Najvar – sbormistr
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Robert Jindra – dirigent
SMETANOVA SÍŇ OBECNÍHO DOMU, PONDĚLÍ 12. BŘEZNA V 19.30 HODIN
Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva