„Nově vybudovaná komunikace představuje důležitý krok k odvedení tranzitní dopravy z Opočna, čímž se výrazně sníží hlučnost a znečištění ovzduší v centru města. Obchvat zároveň zlepší dopravní spojení mezi průmyslovou zónou Solnice-Kvasiny a Hradcem Králové a poskytne pohodlný a bezpečný přístup do rekreačních oblastí Orlických hor. dokonči a vylepši text. Rád bych na tomto místě poděkoval a vyzdvihl práci týmu oddělení průmyslových zón našeho CIRI pod vedením Jany Jiráňové. Celý projekt obnášel mnohaleté úsilí při prosazování realizace celého obchvatu, řadu jednání se zástupci státu o podpoře a financování, ale také výkupy pozemků a v neposlední řadě i dohled a spolupráci se zhotoviteli, díky čemuž se podařilo otevřít nový obchvat o osm měsíců dříve oproti předpokládanému termínu dokončení,“ vyzdvihl hejtman Martin Červíček.
Stavební práce na druhé etapě obchvatu začaly v únoru 2022 a skončily letos v květnu. Celkové náklady na projekt dosáhly 230 milionů Kč včetně DPH, přičemž 100 % nákladů pokryla dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Přípravu, administraci a realizaci akce zajistilo oddělení průmyslových zón Centra investic, rozvoje a inovací (CIRI).
„Důležitou součástí obchvatu byla stavba čtyřpólového mostu o délce 129 metrů a šířce 12,5 metru, který překlenul Zlatý potok. Stavba se navíc musela vypořádat se ztíženými podmínkami, kdy bylo v říčním údolí potřeba vybudovat opěrnou zeď založenou pomocí štěrkopískových pilot. Zajímavostí stavby byl také archeologický nález při zahájení prací na skrývkách ornice, kdy došlo k objevení dvou obytných chat s keramikou, které poukazují na germánské osídlení z období 100 až 250 let našeho letopočtu. Na břehu Zlatého potoka také archeologové nalezli zvířecí obětiny,“ shrnul první náměstek hejtmana Pavel Bulíček.
Stavaři museli provést přeložky účelových komunikací, kanalizačních a vodovodních přípojek a také veřejného osvětlení. Stavba si vyžádala také úpravu odvodnění půdy a následnou rekultivaci okolí, přičemž došlo k výsevu 1,72 hektaru trávníku a výsadbě tisícovky stromů a keřů. Vznikly také nové chodníky a osvětlení kruhové křižovatky. Stavba probíhala bez omezení dopravního provozu.
Druhá etapa obchvatu Opočna navázala na první části, kterou kraj dokončil v létě 2020. První etapa měřila 2,1 kilometru a stála 150 milionů korun. Na financování se i tehdy podílel stát z prostředků Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Technické parametry druhé etapy obchvatu Opočna:
- délka nově otevřeného úseku obchvatu: 1,467 km (celková délka obou etap: 3,6 km)
-
významné konstrukce:
- mostní objekt přes Zlatý potok (délka: 129 m a šířka 12,5 m)
- opěrné zdi z armované zeminy
- asfaltové vrstvy: celkem 44 969 m²
- výkopové práce: celkem 35 629 m³
- propustky: 160 m
- vegetační úpravy: výsev 1,72 ha lučního trávníku, výsadba 127 stromů a 996 keřů
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva