Mezinárodní ocenění bylo vyhlášeno na konci roku v renomované ročence Project Finance International (PFI), která již 25 let celosvětově monitoruje nejvýznamnější transakce v oblasti projektového financování dopravních staveb, infrastruktury a energetiky.
Rekonstrukci stávajících a výstavbu nových úseků D4 a I/20 v celkové délce 48 kilometrů mezi Příbramí a Pískem zajistí francouzský koncesionář Via Salis s.r.o. (dříve DIVia D4 s.r.o.), který bude následně dálnici po dobu 25 let i provozovat. Financování výstavby je zajištěno kombinací zdrojů koncesionáře a externího financování. Měsíční platby státu koncesionáři započnou až po úspěšném uvedení dálnice do provozu a budou odrážet kvalitu dálnice, resp. její dostupnost. Již od jara 2021 probíhají na trase budoucí dálnice D4 rozsáhlé přípravné práce a od léta 2021 koncesionář provozuje a udržuje stávající úseky.
Na přípravě projektu se vedle zástupců České republiky podílela Česká spořitelna v roli finančního poradce, advokátní kancelář White & Case jako právní poradce a Siebert + Talaš v roli technického poradce. „Jsme rádi, že byla oceněna práce zástupců Ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury, poradenského konsorcia a v neposlední řadě i týmu koncesionáře a ostatních účastníků zadávacího řízení. Věříme, že tento PPP projekt bude příkladem i pro další infrastrukturní projekty v České republice,“ uvedl Vít Stehlík, vedoucí poradenského konsorcia a řídící partner advokátní kanceláře White & Case v Praze.
Podle Antonína Piskáčka, manažera útvaru Corporate Finance České spořitelny, „bude zapojování soukromého kapitálu do financování veřejné infrastruktury důležité zejména v nadcházejících obdobích, kdy se veřejné rozpočty ocitají pod tlakem“.
Pro úspěšnost PPP projektu je klíčové jasné nastavení podmínek od samotného začátku. „Podmínky PPP projektu musí být vyvážené pro obě strany. U projektu D4 je jedním z klíčových parametrů princip plateb ze strany státu. Ty započnou až po úspěšném uvedení dálnice do provozu a budou vycházet nikoliv z počtu automobilů, které úsekem projedou, ale z celkové dostupnosti a kvality dálnice. Bude-li zhoršena kvalita dálnice, bude koncesionář Via Salis financovat nejen samotnou rekonstrukci, ale také se mu sníží měsíční platby od státu. Tento mechanismus bude motivovat koncesionáře k udržování vozovky v bezvadném stavu, včetně promptního provedení oprav, bude-li to nutné,“ zdůraznil Jan Šnajdr, ředitel infrastrukturního poradenství České spořitelny.
Partnerství veřejného a soukromého sektoru (v Evropské unii běžně označované anglickým výrazem Public Private Partnership – PPP) je takový smluvní vztah mezi soukromým a veřejným sektorem, jímž se soukromý sektor zavazuje k zajištění veřejných služeb nebo infrastrukturních projektů, které bývají typicky dodávány nebo provozovány veřejným sektorem. V České republice se s tímto principem můžeme každý den potkat u stovek projektů v oblasti energetiky, vodohospodářství, silniční a železniční osobní i nákladní dopravy, technických služeb, zdravotnictví, sociálních službách a mnoha dalších.
Podrobné výsledky PFI Awards 2021 si můžete prohlédnout v online verzi ročenky ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva