Pojišťovna měla například chyby v evidenci pojištěnců a nárokovala platby za již zemřelé pojištěnce. Chybovala i ve veřejných zakázkách a zvýhodnila některé pojištěnce v čerpání preventivních programů. V pojišťovně navíc nefungoval vnitřní kontrolní systém.
VOZP měla ve svém informačním systému nesprávné informace o pojištěncích. Například vyřadila 24 667 pojištěnců z kategorie státem hrazených a ke konci roku 2017 je vedla jako nezařazené. Dočasně je považovala za osoby bez zdanitelných příjmů. K tomu ale neměla důvod. Oznámení o tom, že by se takovými osobami stali, od pojištěnců nedostala. Tento nedostatek měl vliv na výši vybíraného pojistného.
Kontroloři také zjistili na vzorku 156 pojištěnců, že pojišťovna vedla v evidenci 81 zemřelých osob, za které nárokovala od státu pojistné přes 1,5 milionu korun. Za 41 z nich navíc zaplatila lékařům na kapitačních platbách téměř 112 tisíc korun. 14 osob se stalo pojištěnci VOZP až po své smrti. V pojišťovně nefungoval vnitřní kontrolní systém, který by nedostatky odhalil.
Podle kontrolorů postupovala pojišťovna netransparentně a diskriminačně u čerpání peněz z fondu prevence. U dvou programů nezveřejnila podmínky čerpání na webových stránkách a omezila cílovou skupinu pojištěnců, kteří měli mít k těmto programům přístup. Jen vybraným pojištěncům tak VOZP vyplatila od roku 2004 celkem přes 12 milionů korun.
Například u „Manažerského programu“ měli možnost čerpat na základě smluv sjednaných naposledy v roce 2013 jen pojištěnci vybraní generálním ředitelem a řediteli poboček VOZP. U „Balíčku prevence“ uzavřela pojišťovna smlouvu s jedním svazem a jedním zaměstnavatelem svých pojištěnců. Čerpat tak mohli jen jejich členové a zaměstnanci. Balíček měl přitom sloužit především pro vojáky, kteří působí na zahraničních misích.
Podle kontrolorů také pojišťovna zaplatila přes 406 tisíc korun za analýzy, které jí nepřinesly nové informace. Obě vycházely z veřejně dostupných zdrojů, informací z účetnictví pojišťovny a jedna také z rozhovorů se zaměstnanci. Pojišťovna navíc výsledky analýz téměř nevyužila.
Chyby zjistili kontroloři i v zadávání veřejných zakázek. Prověřili 13 zakázek a u 11 z nich zjistili, že VOZP nepostupovala podle zákona o veřejných zakázkách. Nakupovala totiž služby přímo u dodavatelů a zbavila se tak možnosti získat výhodnější nabídku. Jednalo se například o zakázku na získání nových pojištěnců nebo zakázku na právní služby.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva