Nečekají, až se zima zeptá, co dělali v létě. Pražské služby pečují o město celoročně

16.08.2024 19:15 | Tisková zpráva

Pracovníci Pražských služeb se nezastaví ani v tom největším parnu. Uklízejí hlavní město od špíny a odpadků, starají se o veřejnou zeleň, kanalizační objekty i dopravní značení. Veřejnost se rok co rok pozastavuje nad tím, když zalévají vegetaci až ke kořenům nebo když čistí silnice a chodníky po dešti. Nic z toho ale není nikdy dílem náhody. Postupuje se vždy podle objednávky a pokynů Technické správy komunikací hlavního města Prahy, která zadává a řídí údržbu komunikací z pozice organizátora.

Nečekají, až se zima zeptá, co dělali v létě. Pražské služby pečují o město celoročně
Foto: Pražské služby
Popisek: Pražské služby

Oranžovo-zelené profesionály z Pražských služeb může potkat denně v ulicích každý. V rámci letní údržby komunikací se starají o čistotu a pořádek, veřejnou zeleň i dopravní značení. Vyvážejí některé odpadkové koše, myjí tunely, čistí kanalizační objekty, mosty, lávky i podchody, odstraňují graffiti, provádí různé řemeslné práce nebo například zajišťují nonstop pohotovostní službu havarijního úklidu nejen po dopravních nehodách napříč hlavním městem.

Péče o silnice a chodníky zahrnuje ruční i strojní čištění, kropení a mlžení nebo údržbu kanalizačních objektů jako uličních vpustí, jímek a žlabů. Ty musí zůstat po celý rok zcela průchodné, aby skrze ně mohla odtékat voda a nedošlo ke škodám na majetku, třeba po silných lijácích. „Kolegové v terénu se podílí i na čištění bahenních košů, které pravidelně ucpávají všelijaké nečistoty, popadané listí, menší větve i odpadky. Občanům proto pravidelně připomínáme, aby se nedopouštěli tzv. litteringu čili nic neodhazovali na chodník ani na silnici. Pokud voda nebude mít kam odtékat, promění komunikace v nevyzpytatelné řeky,“ varuje tiskový mluvčí Pražských služeb Alexandr Komarnický.

Po dešti se vždy uklízí o něco lépe, než když je sucho

Strojní čištění redukuje množství nečistot na povrchu i prachových částic v ovzduší. Samosběr je vysaje, kropicí vůz následně silnici nebo chodník omyje tlakovým splachem. Tyto činnosti se provádějí nejsnáze po dešti, kdy jsou prach a jiné malé částečky ze spalovacích motorů, vytápění a podobně přilepené k povrchu. „Pravidelně vídáme na sociálních sítích jízlivé komentáře na toto téma. Lidé se podivují nad tím, že vyjíždíme po dešti. Přitom je to mnohem šetrnější a výhodnější, pokud jde o hospodaření nejen s průsakovou vodou z kolektorů, ale zároveň i daleko efektivnější než za sucha,“ vysvětluje Komarnický.

Ruční čištění komunikací klade důraz na sběr a zametání pohozeného odpadu, cigaretových nedopalků, smetků a psích exkrementů. Nejvíce nepořádku čeká na metaře v místech se zvýšeným výskytem osob: v centru, kolem dopravních uzlů a na zastávkách. Pražské služby vyvážejí i některé odpadkové koše v metropoli. „V oblasti kolem památek a v historickém jádru až pětkrát denně. Jinde je to jednou denně nebo podle potřeby. Pokud nestačí počty nebo četnosti vývozů malých košů, můžete se obrátit na úřad příslušné městské části, který ve spolupráci s Technickou správou komunikací může tohle nastavení upravit,“ připomíná náměstkyně primátora pro oblast životního prostředí Jana Komrsková. Od srpna letošního roku navíc Pražské služby zajišťují pouze vývoz určených odpadkových košů. Nově je totiž jejich vlastníkem společnost TSK, která zodpovídá za údržbu i celkový vzhled těchto nádob.

Jedni zalévají až ke kořenům, jiní zase pracují na dopravním značení

Veřejnou zeleň obhospodařovávají zahradníci Pražských služeb ručně i za použití moderní techniky. Pravidelně sekají trávu, vysazují květiny, stromy i keře, prořezávají je a samozřejmě kvalitně zalévají až ke kořenům. „Voda z mraků se ani při průtržích nemusí vsáknout hluboko do země. My tímto způsobem zajišťujeme, že se dostane skutečně tam, kde ji rostliny, zvlášť v horkých dnech, nejvíce potřebují,“ přibližuje Komarnický a dodává: „Za loňský rok jsme se postarali o více než 630 tisíc metrů čtverečních zeleně, to je pro lepší představu asi jako plocha patnácti Václavských náměstí v Praze.“ Pracovníci dopravního značení se zase podílí na drobných opravách havarijních výtluků a opěrných zdí, údržbě, instalaci i odstraňování svislého, vodorovného či přechodného dopravního značení, svodidel a směrových sloupků.

Letní údržba komunikací probíhá každoročně v období od 1. dubna do 31. října přesně podle zákona. Pražské služby se na ní podílí spolu s dalšími subjekty v souladu se zadáním, objednávkou a metodikou, kterou vydává Technická správa komunikací hlavního města Prahy z pozice organizátora těchto činností. Prioritou Pražských služeb je snižování negativních vlivů na životní prostředí a vytváření udržitelné budoucnosti, zlepšení kvality života občanů a čistoty veřejného prostoru s ohledem na jasné pokyny města a kolegů z TSK.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Raduan Nwelati byl položen dotaz

Odchod do důchod

Připouštíte, že je dost asociální, když chce vláda navyšovat věk odchodu věku do důchodu? Jelikož má vláda většinu, tak si to určitě prosadí, zajímá mě, zda to projde i přes senát? Tam má sice tato koalice také většinu, ale třeba je víc takových jako vy, co je proti? Nebo jste proti a přesto budete ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Vývozní a dovozní ceny v červenci rostly

19:15 Český statistický úřad: Vývozní a dovozní ceny v červenci rostly

V červenci 2024 se vývozní ceny meziměsíčně zvýšily o 1,7 %, meziročně rostly o 5,0 %. Dovozní ceny …