Pražská strojírna zrychlí tramvaje v estonském Tallinnu. Získala zde zakázku za 42 milionů

25.01.2023 7:34 | Tisková zpráva

V estonském hlavním městě Tallinn budou tramvaje jezdit po výhybkách z Prahy. Pražská strojírna podepsala smlouvu na dodávku výhybek, křížení a dalších výrobků v celkovém objemu necelých 42 milionů korun.

Pražská strojírna zrychlí tramvaje v estonském Tallinnu. Získala zde zakázku za 42 milionů
Foto: pstroj.cz
Popisek: Pražská strojírna - logo

Součástí objednávky jsou i speciální požadavky na dodání srdcovek a křížení tzv. sendvičového provedení a rozřazovacích výměn, díky kterým je možné tramvajovou dopravu urychlit. Takto objemnou zakázku bude strojírna do Estonska dodávat již podruhé, první velká zakázka proběhla na přelomu let 2016 až 2017. 

Výrobky se budou dodávat do celkem tří stavebních objektů na tramvajové trase vedoucí od starého přístavu, tzv. Old City Harbour až do vlakového terminálu Rail Baltic Ülemiste ve městě Tallinn. Pro stavební objekt číslo 1 strojírna vyrobí dvě výhybky s rozřazovacími výměnami a dvě čtyřsrdcovková křížení, pro objekt číslo 2 celkem šest výhybek a tři čtyřsrdcovková křížení a pro objekt číslo 3, který je v podstatě trojcestnou křižovatkou celkem šest výhybek, tři čtyřsrdcovková křížení. Dvě z šesti výhybek obsahují rozřazovací výměny.

Zakázka obsahuje dvě speciality. Srdcovková křížení budou mít sendvičové provedení, kdy je spodní blok vyrobený z oceli a vrchní z válcované oceli typu dillidur, která se vyznačuje vysokou pevností a tvrdostí, a tedy delší životností. Druhou specialitou je rozřazovací výměna ve výhybce. 

„Rozřazovací výměna není úplně obvyklá konstrukce, je dost náročná na výrobu a vyžaduje speciální montáž. Oproti klasické výměně zde máme užší rozevření na konci výměny, aby se mohly napojit čtyři kolejnice v jedné koleji, nikoliv pouze dvě. U klasické výměny se tramvaj rozřadí až v křižovatce, ale u rozřazovací výměny se tramvaj rozřadí i několik desítek metrů před křižovatkou, aby do křižovatky mohla jet rychleji. Díky tomu tento typ výměny tramvajovou dopravu významně urychluje,“ vysvětluje Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny a. s.

Na výrobu všech komponent bude ve fabrice využíván CNC strojní park. Poslední frézovací a vrtací centrum tohoto typu pořídila strojírna v říjnu tohoto roku, ovšem i předtím se do strojů typu CNC masivně investovalo. Sjednocení technologie obrábění a CNC programů totiž práci nejenom usnadní a urychlí, ale i ušetří na provozních a údržbových nákladech. 

Přejímky hotových výrobků jsou naplánovány na etapy od dubna do října roku 2023. Z celkové výroby zabere tato konkrétní zakázka necelých 10 %. 

S pobaltským obchodním partnerem spolupracuje Pražská strojírna již dlouho, téměř každý rok zde dodává nějakou menší zakázku. Ta poslední s větším objemem proběhla v letech 2016 až 2017 pro stejný dopravní podnik do severní části Tallinnu, Kopli.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas: Plánujeme v roce 2025 hospodařit s vyrovnaným rozpočtem

7:16 Český rozhlas: Plánujeme v roce 2025 hospodařit s vyrovnaným rozpočtem

Rada Českého rozhlasu dnes na svém zasedání schválila rozpočet ČRo na rok 2025. Rozpočet je sestaven…