Rada Jihomoravského kraje projednala analýzu smluv s Letištěm Brno a rozhodla o jejím úplném zveřejnění

30.06.2016 15:30 | Zprávy

Rada Jihomoravského kraje projednala ve čtvrtek 30. června 2016 dokument, který zadal Jihomoravský kraj z důvodu přijetí nového občanského zákoníku a ověření možnosti posílit své postavení pronajímatele.

Rada Jihomoravského kraje projednala analýzu smluv s Letištěm Brno a rozhodla o jejím úplném zveřejnění
Foto: Jihomoravský kraj
Popisek: Jihomoravský kraj

Analýza smluvních vztahů mezi Jihomoravským krajem a provozovatelem mezinárodního letiště Brno-Tuřany upozorňuje na možná rizika stávajících smluv uzavřených v roce 2004. Kraj tak dostal do rukou materiál, na základě kterého vyvolá jednání s provozovatelem letiště a dojde k narovnání smluvních vztahů, zejména pak na základě nového občanského zákoníku.

Jihomoravský kraj získal letiště Brno-Tuřany do svého majetku zákonem v roce 2004 včetně platného smluvního vztahu na pronájem a provozování letiště uzavřeného s účinností od 1.7.2002 mezi státním podnikem Česká správa letišť, s.p., jako pronajímatelem a společností Letiště Brno, a.s., jako nájemcem podniku. Jihomoravský kraj tak ze zákona vstoupil do postavení pronajímatele podniku letiště Brno–Tuřan. 

Nezávislá právní a ekonomická analýza smluv s provozovatelem letiště se sestává z právní části obsahující analýzy smluvních vztahů uzavřených s provozovatelem letiště a z části ekonomické obsahující analýzy zohledňující některé účetní, daňové a finanční aspekty. Analýza se zaměřila jednak na právní posouzení staré smlouvy o nájmu podniku a jejich dodatků s ohledem na nový občanský zákoník, jednak na posouzení ekonomického modelu provozování brněnského letiště ve srovnání s regionálními letišti v Ostravě a Karlových Varech.

Analýza upozorňuje na některá rizika a navrhuje doporučený postup. Tím by mělo být vyvolání jednání o podřízení smlouvy nové právní úpravě, dále stanovení podmínek, za kterých dojde k navýšení sjednaného nájemného, například v návaznosti na dosažení hospodářských výsledků, posílení pozice Jihomoravského kraje ve vztahu ke kontrole provozování letiště a uzavírání podnájemních smluv, podrobnější úprava vypořádání po ukončení trvání smlouvy o nájmu zejména se zohledněním existujících věcných břemen a realizované výstavby.

Ekonomická část analýzy ukazuje, že ve srovnání s Letištěm Leoše Janáčka v Ostravě – Mošnově je brněnský model provozování letiště výhodnější pro veřejné finance a rozpočet kraje. Mezi lety 2004 až 2014 šly do ostravského letiště investice z veřejných prostředků ve výši 1,480 miliardy korun. Do brněnského pak ve výši 273 milionů korun.

Brněnské letiště navíc vykazuje jak v počtu cestujících, tak počtu pohybu letadel plus minus dvojnásobných hodnot. Moravskoslezský kraj jako jediný akcionář společnosti Letiště Ostrava dotoval letiště 40 až 45 miliony korun ročně, kdežto Jihomoravský kraj 39 miliony za celé sledované období. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Dálniční známky a elektroauta

Dobrý den, pane poslanče, vidíte alespoň náznak logiky v tom, že elektroauta jezdí po dálnicích zadarmo? Copak ony neopotřebovávají povrch vozovky stejně jako auta se spalovacími motory, a to v řadě případů i víc díky těžké baterii? Děkuji za odpověď.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Pokles konečné spotřeby paliv a energií pokračoval i v roce 2023

13:21 Český statistický úřad: Pokles konečné spotřeby paliv a energií pokračoval i v roce 2023

Hrubá spotřeba primárních energetických zdrojů v Česku klesla v roce 2023 meziročně o více než osm p…