Mezi ty nejhlavnější patří: koncese pro malou jadernou elektrárnu, čtyři plovoucí jaderné elektrárny pro těžbu nerostů, vodíkové vlaky a větrné elektrárny pro Sachalin a rozvoj dopravy po Severní mořské cestě.
Koncese pro malou jadernou elektrárnu
Podle jedné z dohod podepsaných během fóra bude pro výstavbu jaderné elektrárny malého výkonu v Republice Sacha (Jakutsko) použita „Dálněvýchodní koncese“, čímž budou do projektu zapojeni soukromí investoři. Volba koncesního modelu je optimální pro co nejrychlejší realizaci projektu, který dá Jakutsku nový spolehlivý a bezpečný zdroj elektřiny, podpoří rozvoj regionu a přitáhne do něj nové investory.
Malá elektrárna s reaktorem RITM-200N o výkonu 55 MWe přinese vyšší stabilitu dodávek elektřiny v regionu i jejích cen. Dohoda byla uzavřena mezi ruskou korporací pro atomovou energii Rosatom a Ministerstvem pro rozvoj Dálného východu RF a Jakutskem.
Plovoucí elektrárny
Nových zdrojů elektřiny se týká i další dohoda: největší ložisko mědi a zlata na území bývalého Sovětského svazu dostane celkem 4 plovoucí jaderné elektrárny, které umožní rozvoj těžby. První dvě mají být Baimskému těžebnímu kombinátu dodány v roce 2027, třetí v 2028 a čtvrtá v 2031. Celkové náklady na zajištění dodávek energie pro tento projekt dosahují 150 miliard rublů (zhruba 44 miliard korun).
Půjde o modernizované plovoucí jaderné elektrárny o výkonu 106 MWe, které budou zakotveny u mysu Nagljojnyn na Čukotce. Dohoda byla podepsána mezi společnostmi Atomflot, která tvoří součást Rosatomu provozující jaderné ledoborce, a GDK Baimskaja, součást skupiny Kaz Minerals.
„Dohoda je důležitá nejen pro naši společnost, ale i pro globální trh s mobilními jadernými elektrárnami malého výkonu. Zakázka na takto velký objem elektřiny byla uzavřena za tržních podmínek a jako součást projektu na těžbu nerostných surovin v obtížně dostupné oblasti. Atomflot se svými zkušenostmi s provozem jaderných ledoborců a malých reaktorů je v této oblasti logickým partnerem,“ uvádí Mustafa Kaška, generální ředitel Atomflotu.
I další dohoda směřuje k plavidlům s jaderným reaktorem. Rosatom se totiž s Ministerstvem pro rozvoj Dálného východu RF dohodl na spolupráci při rozvoji Severní mořské cesty. Společně chtějí zajistit udržitelný růst exportní, pobřežní i tranzitní nákladní dopravy. Severní mořská cesta spojuje podél arktických ruských břehů Murmansk s Vladivostokem a nákladním lodím při plavbě pomáhají ruské jaderné ledoborce.
Vodíkové vlaky a větrné elektrárny pro Sachalin
Projekt na zavedení vodíkových vlaků na ostrově Sachalin má ekonomický smysl a je technicky realizovatelný. To je závěr hodnocení koncepce a finančního modelu ruského železničního dopravce RŽD, Sachalinské vlády, Rosatomu a výrobce vlaků Transmašholding, který byl stvrzen podpisem protokolu během VEF 2021.
Znamená to, že se nyní rozběhne projektování a výroba sedmi pilotních vodíkových vlaků. Rosatom tak může na ostrově začít připravovat nízkoemisní výrobu vodíku a výstavbu čerpacích stanic, což jsou oblasti spadající do jeho smluvních závazků v rámci tohoto projektu.
Na Sachalinu by dále Rosatom mohl postavit větrné elektrárny. Nyní je ve velkém staví na jihu Ruské federace a podle smluv zde jeho dceřiná firma NovaWind do roku 2024 postaví větrné turbíny o celkovém výkonu 1,2 GWe. Se Sachalinskou vládou podepsala NovaWind dohodu o zhodnocení možnosti výstavby až 200 MWe ve větrných turbínách, které by měly být uvedeny do provozu také do roku 2024.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva