Správa úložišť radioaktivních odpadů: Zahraniční i domácí odborníci se v Praze shodli na nutnosti hlubinného úložiště

15.05.2019 10:53 | Zprávy

Hlubinné úložiště představuje v současné době nejlepší řešení pro oddělení vysokoaktivních aktivních odpadů a vyhořelého jaderného paliva od životního prostředí. V rámci mezinárodní konference „Safe and Sustainable Fuel Cycle Back-End“ (Bezpečný a udržitelný konec palivového cyklu) se na tom shodla více než stovka odborníků z celého světa.

Správa úložišť radioaktivních odpadů: Zahraniční i domácí odborníci se v Praze shodli na nutnosti hlubinného úložiště
Foto: SÚRAO
Popisek: Ředitel Správy úložišť radioaktivních odpadů Jan Prachař na mezinárodní konferenci „Safe and Sustainable Fuel Cycle Back-End“

„Jako velmi přínosnou vidím skutečnost, že se na konferenci sešli zástupci nejen zemí, jež s řešením velmi pokročily, ale i států, které svoji další strategii teprve zvažují a konkretizují. Česká republika v tomto ohledu už není žádným začátečníkem, ale určitě je před námi ještě mnoho a mnoho práce a diskusí,“ uvedl Jan Prachař, ředitel Správy úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO), která byla jedním z organizátorů konference.

V rámci dvoudenního setkání prezentovali své zkušenosti s tzv. ukončením palivového cyklu (laicky řečeno s bezpečným oddělením vysokoaktivních odpadů od životního prostředí) experti z Česka, evropských zemí, ale i ze zámoří. Různé koncepce a národní strategie představili například odborníci z Finska, Francie, Německa, Velké Británie, Spojených států, ale i z Rumunska či Maďarska a také představitelé Evropské unie.

Zatím nejdále v projektu postoupilo Finsko, kde společnost Posiva úložiště ONKALO® v lokalitě Olkiluoto staví již od roku 2004. Se zahájením provozu úložiště se počítá v roce 2025. Pomyslnou druhou příčku drží Švédsko, kde společnost SKB plánuje začít se stavbou úložiště v roce 2020 a zahájit jeho provoz v roce 2030. Francouzská společnost ANDRA počítá se zprovozněním úložiště v roce 2040. Ve Spojených státech je již od roku 1987 jako místo pro uložení vysokoaktivních odpadů vybrána lokalita Yucca Mountain. Projekt byl dočasně zastaven za prezidenta Obamy. Nyní však na něj Trumpova administrativa vyčlenila finance, takže se zdá, že vývoj bude pokračovat. „Restart“ v oblasti hledání lokality pro hlubinné úložiště nyní zažívá Německo, které po řadu let počítalo s uložením vysokoaktivního odpadu v meziskladu Goerleben. V posledních dvou letech však projekt přehodnocuje a hledá další vhodné lokality.

Účastníci konference se při jejím ukončení shodli na několika klíčových závěrech: Ukončení palivového cyklu je otázkou nanejvýš aktuální, kterou je třeba řešit již nyní a na základě současných znalostí hledat nejlepší řešení. Nelze se založenýma rukama čekat na převratnou technologii.

Na druhé straně musí být všichni maximálně otevření, přijímat a aplikovat ty nejlepší postupy a technologie, které intenzivní řešení problému přináší.

V současné době se jako optimální řešení ukončení palivového cyklu jeví projekty hlubinných úložišť. To však neznamená, že bychom měli zavrhnout či zastavit práce na alternativních možnostech (přepracování paliva).

Proces plánování a výstavby hlubinného úložiště je dlouhodobou záležitostí. Je třeba počítat s tím, že jednotlivé projekty, bez ohledu na to, v které zemi běží, trvají desítky let. Také proto je potřeba si i nadále vyměňovat informace, sdílet výsledky jednotlivých výzkumů a pokračovat v široké mezinárodní spolupráci.

Úkolem vědců by měla být příprava projektů hlubinného úložiště s maximální bezpečností a s co nejvyšším ohledem na okolí a životní prostředí. Tak, aby o nich mohli politici zodpovědně rozhodovat.
Proces hledání a následné výstavby hlubinného úložiště se naprosto neobejde bez úzké spolupráce a komunikace s lokalitami a občany. Bude to ale vždy o kompromisu. Proto je potřeba připravovat taková řešení, která budou akceptovatelná pro všechny, kterých se to bude týkat.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústavní soud: Deset let soudce Davida Uhlíře

22:31 Ústavní soud: Deset let soudce Davida Uhlíře

Když jej prezident republiky jmenoval dne 10. prosince 2014 do funkce soudce Ústavního soudu, bylo t…