ETCS kromě vyšší bezpečnosti dopravy umožní také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. V zavádění ETCS postupovala Správa železnic podle Národního implementačního plánu, který stanovila vláda. Česko se k zavedení ETCS zavázalo na základě předchozího rozhodnutí Evropské komise. K plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače dojde postupně během čtyř týdnů v lednu. Celkem se pak bude v tomto režimu jezdit na 622 kilometrech tratí v Česku.
„Zavádění ETCS je mimořádně komplexní projekt, který klade vysoké nároky na koordinaci všech zúčastněných stran – od Správy železnic přes výrobce technologií až po dopravce a jejich personál. Jako u každé takto výrazně technologické změny následuje fáze doladění detailů, aby do sebe nakonec všechny součásti zapadly jako v dobře seřízeném stroji," říká ministr dopravy Martin Kupka. „Česko tak patří mezi první evropské země, které na takto rozsáhlé síti výhradní provoz ETCS zavádějí.“
Evropský zabezpečovač bude nově dohlížet na přibližně 50 tisíc vlaků měsíčně. Protože se jedná převážně o klíčové úseky hlavních koridorů, představuje to víc než 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic. Na vytíženém regionálním úseku z Olomouce do Uničova je výhradní provoz ETCS zavedený už bezmála dva roky.
„ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů. Zavedení výhradního provozu je srovnatelné s takovými momenty, jakými byl třeba přechod od parních lokomotiv k elektrickým,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Chtěl bych ocenit snahu tisíců lidí různých profesí, kteří se na přípravách v posledních desetiletích podíleli,“ dodává.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva