Správa železniční dopravní cesty: Hasičům již pomáhá nová technika

28.03.2019 14:32 | Zprávy

Nová technika pomáhá Hasičské záchranné službě Správy železniční dopravní cesty (HZS SŽDC). Loňská investice do pořízení nových vozidel a dalších speciálních zařízení dosáhla bezmála 300 milionů korun, financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

Správa železniční dopravní cesty: Hasičům již pomáhá nová technika
Foto: SŽDC
Popisek: SŽDC

Hasičská záchranná služba působí na železnici již 65 let. Plní nezastupitelnou úlohu při mimořádných událostech pro svoji mateřskou organizaci SŽDC a zároveň je součástí integrovaného záchranného systému. Drážní hasiči jsou rozděleni do čtrnácti jednotek napříč Českem.

Jednotky hasičské záchranné služby Správy železniční dopravní cesty za rok 2018 vyjely k 7 391 událostem. To je nejvyšší počet za posledních pět let, o 1 039 více než v roce 2017. Nejvíce je technických událostí, které jsou jejich hlavním pracovním úkolem – údržba a oprava železniční dopravní cesty. K tomu, aby drážní hasiči byli akceschopní ve vykonávání specializovaných zásahů, musí disponovat odpovídající mobilní technikou. Krokem k naplnění tohoto cíle byl loňský nákup moderní hasičské techniky za rekordní částku blížící se 300 milionů korun.

„Tak vysokou investici jsme připravovali po celý rok 2017. Proběhlo mnoho výběrových řízení, výsledkem je, že jsme v roce 2018 zakoupili 48 kusů hasičské techniky. Šlo například o vyprošťovací speciály značky Scania, které jsou vybaveny těžkou hydraulickou sadou a unikátním manipulačním ramenem. Součástí dodávek byly také cisternové automobilové stříkačky, kontejnerové nosiče, jeřáby, technické chemické automobily a další. Veškerá zařízení splňují požadavky příslušných vyhlášek Ministerstva vnitra, které stanovují technické podmínky požární techniky. Poslední kusy dorazily k jednotkám na sklonku loňského roku a už teď absolvovala nová technika na dva tisíce ostrých výjezdů,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Největší podíl mezi novou technikou tvoří čtrnáct lehkých technických automobilů na podvozku Toyoty Hilux, které mají za sebou již 294 výjezdů. Tento technický automobil slouží pro likvidaci následků větrných smrští a úpravu prostoru při ohrožení železniční dopravy. Toyotu ve verzi Extracab s prodlouženou korbou pohání motor 2,4 D-4D spřažený s manuální 6stupňovou převodovkou. Samozřejmostí je pohon 4×4 v několika režimech. Hilux je v katalogové výbavě Activ, do České republiky se dodává až v pětimístné verzi. Dodavatel je ale pro potřeby HZS SŽDC nechal vyrobit na zakázku. Všech čtrnáct jednotek je naplno využilo například při březnové větrné kalamitě Eberhard, kdy vyjížděly ke 142 událostem za jedinou směnu.

Nejzajímavějším novým kouskem ve vozovém parku je speciální osmikolový vyprošťovací automobil Scania od firmy KOBIT – THZ dovybavený hydraulickou rukou, která má při vyložení 18 metrů nosnost 2,5 tuny. Vyprošťovacím automobilem v takovém vybavení se v České republice mohou pyšnit jen drážní hasiči. Délka vozidla včetně radlice dosahuje 11,5 metru. Jeho celková hmotnost činí 32 tun, v soupravě to může být až 100 tun. Tento vyprošťovací vůz vyjel k nehodě již šestkrát u jednotek z České Třebové a Přerova, u dalších je v zácviku.

Jeřáb Liebherr získalo do výbavy pět jednotek, po zácviku je v plném nasazení v Českých Budějovicích a Chebu. Mercedes Atego AP + chemický kontejner a plošina byly použity u 52 zásahů u pěti jednotek, chemický automobil FUSO vyjížděl osmnáctkrát.

Mnoho automobilů ještě není v oběhu, každá jednotka musí absolvovat výcvik, než garážmistr schválí zařazení techniky do ostrého provozu. K tomu je potřeba najet kolem 100 km při kondičních jízdách a dokonale se seznámit s obsluhou stroje.

Investice budou pokračovat i v letošním roce. „Mým cílem je zajistit jednotkám drážních hasičů funkční podmínky pro nepřetržitý výkon jejich služby, zajistit jim akceschopnost a bezpečnost pro výkon zásahů, a to nejen na železnici. Loni jsme investovali do mobilní techniky, letos přichází na řadu rekonstrukce a výstavba hasičských stanic v Chebu, Nymburce a Českých Budějovicích. A v souladu se strategií SŽDC a vytvořenými akčními plány připravuje HZS podle své schválené interní koncepce projekt na vytvoření celostátního operačního a informačního střediska, práce máme před sebou více než dost,“ dodává Jiří Svoboda.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Marek Ošťádal byl položen dotaz

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Podle mě je toto začátek jejího konce. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o uzavření míru nikdo nesnaží, aspoň na mě to tak půso...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo obrany: Univerzita obrany se prezentuje na veletrhu Gaudeamus Brno 2024

13:21 Ministerstvo obrany: Univerzita obrany se prezentuje na veletrhu Gaudeamus Brno 2024

Univerzita obrany, jediná vojenská vysoká škola v ČR, se představuje středoškolákům ve svém sídelním…