TSB: Mrtví motocyklisté – loni rekordně nízký počet, letos prudký nárůst

23.05.2017 8:41 | Zprávy

Loni zemřelo na českých silnicích 60 motocyklistů, nejméně od vzniku samostatné České republiky. Umírali i motorkáři bez přilby. Od ledna do dubna 2017 se meziročně zvýšil počet usmrcených jezdců v jedné stopě o 86 procent. Více než polovina z nich cizím zaviněním.

TSB: Mrtví motocyklisté – loni rekordně nízký počet, letos prudký nárůst
Foto: pixabay.com
Popisek: motorka, ilustrační foto

V roce 2016 zemřelo při nehodách vyšetřovaných Policií ČR celkem 60 motocyklistů, dalších 463 bylo zraněno těžce a 2 143 lehce. Průměrně činil v období let 1993-2015 podíl jezdců v jedné stopě na celkovém počtu obětí nehod 8,8 %, v loňském roce to bylo 11 %. Přesto však loni zemřelo nejméně motocyklistů od vzniku samostatné České republiky. Na celkovém počtu těžce zraněných se loni motorkáři podíleli 17,9 %, v případě lehkých zranění se jedná o 8,7 %. Tradičně se považují nehody zaviněné jezdci v jedné stopě za ty nejzávažnější. Loni ovšem byly daleko nebezpečnější střety zaviněné jiným účastníkem silničního provozu. „Zatímco na jeden tisíc dopravních nehod vyšetřovaných Policií ČR připadlo v průměru 5,5 oběti, u havárií z viny jezdců v jedné stopě to bylo 18 obětí, u nehod z cizího zavinění však 26,25 oběti,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Z celkem 2 828 nehod s účastí motocyklisty bylo z jejich strany zaviněno 1 609 z nich. Nejčastějšími hříšníky byli jezdci na strojích o objemu válců 460-850 kubických centimetrů. Ti zavinili 569 nehod. Naopak nejméně bourali z vlastní viny ti, kteří sedlali motocykly o objemu válců 101-450 kubických centimetrů – celkem 167x.
Nejvíce obětí – celkem 12 - bylo při nehodách zaviněných motocyklisty mezi těmi, kdo jeli na stroji o objemu válců 460-850 cm3. Naopak nejméně usmrcených vykázaly nehody jezdců na motocyklech od 101 do 450 cm3 (1 oběť) a nad 1,25 litru (dva mrtví).

Umírali mladí i senioři

Již po řadu let neplatí, že jsou smrtelné dopravní nehody doménou mladých jezdců. Loni nejčastěji umírali motocyklisté ve věku 35-44 let (celkem se jednalo o 20 obětí), v těsném závěsu byla věková kategorie 25-34 let (18 obětí). Počet usmrcených jezdců ve věku 15-24 let byl stejný jako u jejich kolegů ve věku 45-54 let – shodně po osmi.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ondřej Lochman, PhD. byl položen dotaz

Zvyšování daní

Na Primě jste tvrdil, že bude nutné kvůli navýšení peněz na obranu zvyšovat daně. To jako vážně? Myslíte, že je tu pro jejich zvyšování prostor? Nemyslíte naopak, že už takhle jsme na tom mizerně - že je dost velký nepoměř mezi výši platů a tím, co si za něj můžete koupit, že většina z nás je ráda, ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

VZP: Kyberšmejdi nepolevili, stále lákají bankovní kontakty

20:16 VZP: Kyberšmejdi nepolevili, stále lákají bankovní kontakty

VZP ČR zaznamenává další vlnu pokusů o podvod. Kyberšmejdi lákají z lidí údaje k účtům přes e-mail, …