Vláda schválila Akční plán boje s korupcí na rok 2016

14.12.2015 18:52 | Zprávy

Strategický dokument v boji s korupcí předložil ministr Jiří Dienstbier společně s dalšími devíti materiály. Úkoly Akčního plánu vytyčené pro rok 2016 vycházejí z Programového prohlášení vlády a zároveň kladou důraz na implementaci již přijatých opatření.

Vláda schválila Akční plán boje s korupcí na rok 2016
Foto: Hans Štembera
Popisek: Úřad vlády, ilustrační foto

Akční plán boje s korupcí na rok 2016

Cílem Akčního plánu je pokračovat v realizaci protikorupčních opatření jak legislativně, tak nelegislativními prostředky, a to v oblastech, které definovala Vládní koncepce boje s korupcí na léta 2015 až 2017. Patří mezi ně výkonná a nezávislá exekutiva, transparentnost a otevřený přístup k informacím, hospodárné nakládání s majetkem státu a rozvoj občanské společnosti.
Akční plán klade důraz především na stanovení konkrétních úkolů a popis cílového stavu, jehož má být během roku 2016 dosaženo. Současně určuje jasnou odpovědnost jednotlivých rezortů za plnění úkolů.
Úkoly vytyčené pro rok 2016 vycházejí z Programového prohlášení vlády a mezinárodních závazků, kterými je Česká republika vázána. Kromě nově stanovených úkolů a oblastí, na které bude v roce 2016 zaměřena pozornost, je kladen důraz na implementaci právních předpisů, které byly v roce 2015 přijaty nebo mají být přijaty v brzké době (jako např. zákon o registru smluv, rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu, nový zákon o státním zastupitelství či novela zákona o střetu zájmů).
Vyhodnocení naplňování cílů stanovených v Akčním plánu bude provedeno do konce března 2017, a to na základě zpráv jednotlivých rezortů. Monitoring průběžného plnění úkolů a výměna informací bude probíhat především v rámci platformy Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí, pracovních komisí a Mezirezortní koordinační skupiny pro boj s korupcí.
Vláda vyslovila s návrhem souhlas.

Návrh poslanců Marka Černocha, Martina Lanka, Davida Kádnera, Olgy Havlové, Jany Hnykové, Karla Fiedlera, Jiřího Štětiny a Augustina Karla Andrleho Sylora na vydání zákona o detenčních centrech pro nelegální migranty v cizích státech (sněmovní tisk č. 657)

Cílem předloženého návrhu zákona je úprava přesídlení tzv. ilegálních migrantů do detenčních center, která jsou umístěna v cizích státech, tj. státech, které nejsou členy Rady Evropy. Vláda předložený návrh zákona odmítá, neboť jej považuje za protiústavní, rozporný s mezinárodním právem, nesouladný se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z jejího členství v Evropské unii, nesystémový, zmatečný a z věcného hlediska nedostatečně zpracovaný. Návrh zákona vykazuje četné legislativní chyby a je vnitřně nekonzistentní, zvolenou terminologii používá nejednotně a obsahuje nevhodné formulace.
Vláda vyslovila s návrhem nesouhlas.

Východiska pro určení gesce ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva

Směrnice chce podpořit široký tržní rozvoje alternativních paliv a minimalizace závislosti dopravy na ropě a omezení jejího dopadu na životní prostředí.
Vláda rozhodla, že gestorem uvedené směrnice je Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo dopravy jako spolugestor.

Východiska pro určení gesce ke směrnici Rady 2014/112/EU ze dne 19. prosince 2014, kterou se provádí Evropská dohoda o úpravě některých aspektů úpravy pracovní doby v odvětví vnitrozemské vodní dopravy uzavřená Evropským svazem vnitrozemské plavby (EBU), Evropskou organizací lodních kapitánů (ESO) a Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF)

Směrnice si klade za cíl pomocí specifických pravidel pro oblast vnitrozemské vodní dopravy zajistit bezpečnost a ochranu zdraví pracovníků v této oblasti pomocí specifických pravidel pro oblast vnitrozemské vodní dopravy.
Vláda rozhodla, že gestorem uvedené směrnice je Ministerstvo dopravy a Ministerstvo práce a sociálních věcí jako spolugestor.

Návrh Plánu legislativních prací vlády na rok 2016

Návrh Plánu byl sestaven na základě podkladů, zaslaných jednotlivými ministerstvy. Členové vlády, kteří vykonávají koordinační a informační funkci vůči jiným ústředním orgánům státní správy, zahrnuli do podkladů i legislativní úkoly, jejichž zpracovatelem budou tyto jiné ústřední orgány státní správy. Plán legislativních prací vlády zajišťuje především plnění Programového prohlášení vlády, plnění aktuálních legislativních závazků České republiky vůči Evropské unii a z části vyjadřuje i interní potřebu jednotlivých ministerstev provést změny v existujících právních předpisech. Plán obsahuje celkem 132 legislativních úkolů, přibližně 39 % úkolů uvedených v Plánu je vyvoláno nutností plnit závazky vůči Evropské unii.
Návrh vláda schválila.

Návrh změn Jednacího řádu vlády

Předložený materiál, který věcně souvisí se souběžně předloženými materiály „Návrh změn Legislativních pravidel vlády“ a „Návrh změn Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA)“, má v Jednacím řádu vlády explicitně stanovit povinnost zhodnocovat dopady na rovnost žen a mužů v návrhu materiálu nelegislativní povahy určeného pro jednání schůze vlády, týká-li se navrhované řešení postavení fyzických osob. Jako určitá pomůcka se v tomto směru pro předkladatele nabízí Metodika hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě ČR, kterou vzala vláda shora uvedeným usnesením na vědomí, a která je přístupná na internetových stránkách Úřadu vlády.
Projednání materiálu vláda odložila.

Návrh změn Legislativních pravidel vlády

Cílem předloženého materiálu, který věcně souvisí se souběžně předloženými materiály „Návrh změn Jednacího řádu vlády“ a „Návrh změn Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA)“, je v Legislativních pravidlech vlády explicitně stanovit povinnost zhodnocovat dopady na rovnost žen a mužů v návrhu právního předpisu. Jako určitá pomůcka se v tomto směru pro předkladatele návrhů právních předpisů nabízí Metodika hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě ČR, kterou vzala vláda shora uvedeným usnesením na vědomí,
a která je přístupná na internetových stránkách Úřadu vlády.
Kromě uvedeného je cílem předloženého materiálu také reagovat na podněty z praxe a upravit některá ustanovení Legislativních pravidel vlády tak, aby při své aplikaci nepůsobily předkladatelům návrhů právních předpisů problémy, a zajistila se tak jejich stejná aplikace. Navržené změny mají také přispět k lepší provázanosti Legislativních pravidel vlády s Jednacím řádem vlády a Obecnými zásadami pro hodnocení dopadů regulace (RIA) tak, aby se zvýšil uživatelský komfort pro předkladatele, a v neposlední řadě se úpravou odpovídajících ustanovení reaguje na modernizaci informačního systému ODok Úřadu vlády České republiky.
Projednání materiálu vláda odložila.

Návrh změn Jednacího řádu Legislativní rady vlády 

Jde o optimalizaci legislativního procesu v rámci Legislativní rady vlády a jejích pracovních komisí, resp. Sekce Legislativní rady vlády Úřadu vlády České republiky. Zároveň se přizpůsobí terminologie Statutu Legislativní rady vlády zákonu č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a v souvislosti s modernizací informačního systému ODok Úřadu vlády byla přijata úprava způsobu svolávání schůze členů pracovních komisí Legislativní rady vlády.
Vláda vzala návrh na vědomí.

Návrh změn Statutu Legislativní rady vlády

Hlavním cílem změn je optimalizace legislativního procesu v rámci Legislativní rady vlády, resp. Sekce Legislativní rady vlády Úřadu vlády České republiky. Dojde také k přizpůsobení terminologie Statutu Legislativní rady vlády zákonu č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů.
Vláda vzala návrh na vědomí.

Návrh změn Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace RIA

Záměrem je sjednocení způsobu hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů v Jednacím řádu vlády, Legislativních pravidlech vlády, Obecných zásadách pro hodnocení dopadů regulace (RIA) a ke sběru statistických dat členěných podle pohlaví. Kromě toho dochází k zavedení povinnosti hodnotit dopady na mezinárodní konkurenceschopnost ČR, dopady na spotřebitele, dopad na výkon státní statistické služby, korupční rizika a dopady na bezpečnost nebo obranu.
Projednání materiálu vláda odložila.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ÚOHS: Šetření kvůli možnému kartelu v oblasti dopravní infrastruktury

11:12 ÚOHS: Šetření kvůli možnému kartelu v oblasti dopravní infrastruktury

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže provedl v minulém týdnu neohlášené místní šetření u jednoho sou…