SMS zpráva o dluhu na zdravotním pojištění znamená, že má klient vůči VZP neuhrazené závazky, které je nutné co nejdříve vyrovnat. Zpráva je součástí tzv. měkkého vymáhání, kdy VZP informuje své klienty o dlužných částkách a dává jim možnost řešit situaci dobrovolně, bez zahájení právních kroků. Doporučujeme proto na takovou výzvu reagovat včas, aby nedošlo k navýšení dluhu o úroky z prodlení či další sankce.
Jak poznám, že se nejedná o podvodnou SMS zprávu?
SMS zprávy zasílané VZP jsou výhradně informačního charakteru a nikdy neobsahují žádné výzvy k poskytnutí osobních údajů ani pokyny k platbě. Formou SMS může být dlužník upozorněn na jednotlivou pohledávku nebo souhrnnou pohledávku. Pokud máte pochybnosti o tom, zda máte dluh na zdravotním pojištění, doporučujeme si stav svého účtu ověřit prostřednictvím aplikace Moje VZP. Tato aplikace vám poskytne aktuální přehled o všech platbách a případných nedoplatcích.
Pokud i přesto máte podezření, že SMS zpráva není zaslaná VZP nebo si nejste jistí jejím obsahem, můžete zaslat snímek obrazovky na e-mail info@vzp.cz. Doporučujeme vyvarovat se otevírání odkazů, které vedou mimo oficiální web VZP na adrese www.vzp.cz.
Co je to měkké vymáhání a jak probíhá?
Měkké vymáhání je první fáze procesu vymáhání dluhu, kdy se zdravotní pojišťovna snaží informovat dlužníka o existujícím nedoplatku a dát mu prostor dluh dobrovolně uhradit. Tento přístup je šetrnější, protože nevyužívá tvrdých právních prostředků, jako je exekuce nebo soudní řízení. Zdravotní pojišťovna posílá upomínky nejen formou SMS, ale také prostřednictvím e-mailu, datové schránky nebo dopisu, kde klienta upozorňuje na dlužnou částku a stanoví termín splatnosti. V určitých případech se VZP pokouší dlužníka kontaktovat i telefonicky, aby se předešlo dalším právním krokům.
Koho se nejčastěji měkké vymáhání týká?
Nejčastěji k dluhu na zdravotním pojištění dochází u osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), které neplatí včas nastavené zálohy, nebo u osob, které ztratily zaměstnání a nejsou přihlášeny na úřadu práce. Dalšími častými případy jsou například studenti, kteří po ukončení studia nejsou zařazeni v kategorii státních pojištěnců a nehradí si platby zdravotního pojištění, nebo také zaměstnavatelé, kteří za své zaměstnance neodvádějí zdravotní pojištění.
Zároveň je nutné upozornit na povinnosti dlužníků hradit své závazky dle pořadí a v souladu se zákonem. Např. platba na pojistném tedy vždy vyrovnává nejstarší nedoplatek pojistného.
Co se stane, pokud oznámení o dluhu nebudu řešit?
Pokud dlužník na oznámení nereaguje, obdrží formální výzvu k úhradě dluhu s varováním před dalšími kroky. V případě finančních potíží dlužníka může být ze strany VZP nabídnuta možnost splátkového kalendáře, což mu dává prostor dluh rozložit do menších pravidelných plateb.
Pokud dlužník nereaguje ani na tato oznámení a dluh neuhradí, můžou mít jeho kroky závažné důsledky, protože k dlužné částce se mohou připočítat i další náklady spojené s vymáháním dluhu. Situace může dospět až k soudnímu řízení a následné exekuci, která zahrnuje srážky ze mzdy, blokaci bankovních účtů nebo zabavení majetku. Tento postup je pro dlužníka značně nákladný a časově náročný, a proto je vždy lepší řešit dluhy ve fázi měkkého vymáhání, kdy je situace ještě snadno zvládnutelná.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva