Vedle snížení spotřeby energií představuje změna dodavatele jeden ze způsobů, jak můžete ušetřit na účtech za elektřinu či plyn. Stát se může i to, že pokud podáte výpověď smlouvy svému současnému dodavateli, nabídne vám nižší cenu, takže ke změně dodavatele nakonec nemusí ani dojít. V takovém případě se jedná o takzvané retenční nabídky. Pozor si však dejte na to, v jaké fázi retenční nabídku od dodavatele přijmete. Pokud už jste podepsali smlouvu s jiným dodavatelem, může vám hrozit smluvní pokuta v řádech několika tisíců korun za nedodržení závazku vyplývajícího z nové smlouvy. Je tak lepší svého dodavatele předem informovat, že uvažujete o změně dodavatele, ovšem pokud vám nabídne výhodnější podmínky, zůstanete u něj.
V případě, že vám dodavatel nabízí uzavření smlouvy na dobu určitou s fixní cenou, zbystřete. Smlouvu na dobu určitou obvykle můžete před jejím uplynutím vypovědět jen se zaplacením mnohdy vysoké smluvní pokuty. Navíc ani fixace ceny vždy neznamená, že se cena nemůže v budoucnu zvýšit. Je tedy třeba, abyste dobře prostudovali všechny podmínky. To znamená přečíst si důkladně nejen smlouvu, ale i obchodní podmínky a ceník. „S ohledem na časté změny na trhu s energiemi lze spíše doporučit uzavření smlouvy na dobu určitou v trvání jednoho či dvou roků. Ledaže byste se přesvědčili, že sjednávanou smlouvu můžete bez smluvní pokuty ukončit i předčasně,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dále vysvětluje: „Budete-li porovnávat nabídky jednotlivých dodavatelů, vezměte v potaz i platbu za stálý měsíční plat, tedy částku, kterou budete platit měsíčně bez ohledu na spotřebu. Setkat se můžete i s tím, že někteří dodavatelé v rozporu se zákonem uvádí ceny bez DPH.“
Zvláště obezřetní buďte v případě nabídek při podomním prodeji, případně přes telefon. Platí totiž pravidlo, že nejlepší nabídka za vámi nepřijde sama, ale je nutné si ji aktivně vyhledat. Ať už pomocí internetových srovnávačů, nebo oslovením konkrétních dodavatelů.
Pokud se rozhodnete změnit dodavatele energií, nejprve si ověřte u svého stávajícího, zda vám nehrozí smluvní pokuta za ukončení smlouvy. „Řada lidí se domnívá, že mají sjednanou smlouvu na dobu neurčitou, kterou lze kdykoliv vypovědět se zákonnou výpovědní dobou tří měsíců. Ve skutečnosti však mají uzavřenou smlouvu na dobu určitou. V takovém případě by obdrželi fakturu s vypočtenou smluvní pokutou za předčasné ukončení smlouvy,“ varuje Eduarda Hekšová.
Podcenit se nevyplácí ani otázku doplňkových služeb, které mohou být součástí smlouvy. Jedná se například o různé služby související s dodávkami energií (oprava kotle) nebo s provozem domácnosti (služby zámečníka či sklenáře), ale i o různá pojištění. Zamyslete se, jestli danou službu vůbec využijete. Pokud si myslíte, že ano, podrobně se seznamte s podmínkami takové služby uvedenými ve smlouvě.
Současné zvyšování cen energií vám může poskytnout možnost vypovědět bez zaplacení smluvní pokuty nevýhodnou smlouvu, kterou jste uzavřeli na dobu určitou. Dodavatel energií je povinen vás obeznámit s chystaným zdražováním. „Pokud vás informuje individuálně, tedy podle dohody dopisem, e-mailem nebo sms, a to nejpozději 30 dní před datem účinnosti chystané změny, můžete od smlouvy odstoupit nejpozději desátý den před tímto datem. Jestliže tak učiní například jen oznámením zdražování ve své provozovně či na webových stránkách, můžete od smlouvy odstoupit ve lhůtě tří měsíců od účinnosti změny,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva