Časopis dTest nechal v anketě hlasovat čtenáře, jaký druh úklidové chemie má otestovat, v hlasování vyhrály právě čističe toalet. „Zaměřili jsme se na tekuté čističe v lahvích s typicky zahnutým hrdlem, které se aplikují pod horní okraj toaletní mísy. Musely se vypořádat se třemi obvyklými typy „záchodové“ špíny – vápenatými usazeninami alias vodním kamenem, rzí a močovinovými usazeninami,“ popisuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest a dodává: „Sledovali jsme, jak si výrobky poradí s nánosy špíny jak při půlhodinovém volném působení, tak při simulaci použití kartáče.“
Zajímavé bylo hodnocení čisticích schopností chemických přípravků ve srovnání s obyčejnou vodou. Cílem bylo zjistit, zda jde úklid s prostředky lépe než bez nich. Výsledky byly více než překvapivé.
České domácnosti jsou často zásobené tvrdší vodou, proto se nezřídka potýkají i s vápenatou krustou vodního kamene na keramice. „Vodní kámen představoval pro většinu čističů velký problém. Bez lidského přičinění byla voda v odstraňování vodního kamene účinnější než 15 různých čističů. Pokud vás trápí vodní kámen, nezbývá než vyhrnout si rukávy a pustit se do boje s pomocí kartáče,“ vzkazuje Hana Hoffmannová.
Vodovodní potrubí a železo rozpuštěné ve vodě způsobuje, že se v toaletní míse usazuje rez. Odstraňování rzi z keramického sanitárního zařízení dopadlo ve srovnání s vodním kamenem lépe. Alespoň v tom, že všechny prostředky byly účinnější než pouhá voda. Také v případě rzi se pozitivně projevilo, pokud se účinek přípravků doplnil fyzickým úsilím. Nejhorší schopnost bojovat se rzí ukázal Frosch WC Gel Citrus.
Třetí běžnou záchodovou nečistotou je moč z nedokonalého splachování. Pouhé nalití prostředku na nečistotu v mnoha případech nic nevyřešilo, i když výjimky se našly. Celkově nejméně účinným prostředkem byl K-Classic WC Reiniger Citrus z Kauflandu. Nedokázal odstranit usazeniny umělé moči a nejhoršího výsledku dosáhl i při odstraňování vodního kamene.
Šetrnost k životnímu prostředí u WC čističů málokdo očekává. Vstřícnost k přírodě se téměř vylučovala s dobrou účinností – nejúčinnější výrobky patřily z různých důvodů zároveň k nejdrsnějším. Typickou složkou těchto čističů je kyselina, například mravenčí. Ta má pomoci odstraňovat vodní kámen nebo stopy rzi. „Komu záleží na ochraně prostředí, musí přistoupit na kompromis – buď sleví z nároků na výsledek, nebo přiloží ruku k dílu a pomůže mechanickým čistěním,“ komentuje ekologičnost Hana Hoffmannová.
Praktické rady dTestu:
• Buďte opatrní při používání čističů obsahujících chlornany. Pokud se totiž smísí s jinými kyselými přípravky, může se z nich po vzájemné reakci uvolňovat jedovatý chlor.
• Čtěte pozorně výstražné piktogramy a instrukce na obalech. Prostudujte doprovodné texty, aby bylo jasné, v čem tkví nebezpečí.
• Skladujte úklidovou chemii tak, aby se k ní nemohly dostat děti.
• Nečistoty odstraňujte kartáčem, nejlépe ihned, aby špína nezaschla.
• Používejte WC štětku s malým bočním kartáčkem, který dokáže vyčistit i záhyby pod okrajem toaletní mísy.
• Na nečistoty usazené pod vodou nechte WC prostředky působit ideálně přes noc, pak klozet vydrhněte kartáčem.
Přehled testovaných prostředků na nádobí najdete na webu www.dtest.cz/cistice-wc. Kompletní výsledky testu přineslo červnové vydání časopisu dTest.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva