Ve snaze ušetřit dávají někteří cestovatelé přednost samostatnosti před předem připraveným balíčkem služeb. Ne vždy je ale taková představa správná. Dovolená, u které si sami zajistíte letenky, hotel i transport, nemusí vždy v souhrnu vyjít levněji než zájezd sestavený cestovní kanceláří. „Hotel má totiž při komunikaci s každým jednotlivým klientem vyšší náklady, než když pronajme část své kapacity jinému podnikateli. Podobně budou místa v plně obsazeném charterovém letu zřejmě levnější než při individuální rezervaci letenek krátce před odletem,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Na druhou stranu v nabídkách poskytovatelů dílčích služeb se dají najít výhodné promo akce a speciální ceny.“
Pokud chcete zažít opravdu levnou dovolenou, inspirujte se na cestovatelských webech a sledujte letenky či jízdenky v akci. Možná budete muset v rámci šetření zvolit vzdálenější letovisko nebo větší množství přestupů. Podaří-li se vám ukořistit letenky a jízdenky za výhodnou cenu, máte z poloviny vyhráno. Nyní je na řadě ubytování. Za účelem porovnání ceny můžete využít internetové služby cenových srovnávačů hotelů, Airbnb nebo třeba couchsurfing, a najít tak co nejvýhodnější ubytování nebo výsledek použít pro vyjednání lepších podmínek přímo s ubytovatelem. Jen pozor, v současné době jsou některé z těchto služeb (třeba Airbnb) v jednotlivých zemích různě omezené opatřeními proti šíření onemocnění covid-19. Vždy si také nejprve pozorně přečtěte recenze.
Nejširší právní ochranu spotřebitelům zaručuje smlouva o zájezdu. „Aby byl zájezd zájezdem ve smyslu práva, musí se jednat o soubor alespoň dvou služeb cestovního ruchu, který trvá nejméně 24 hodin a obsahuje alespoň dvě z těchto plnění: dopravu, ubytování, nájem motorového vozidla či jinou službu, jež není doplňkem ubytování nebo dopravy a tvoří významnou část souboru služeb,“ uvádí Eduarda Hekšová a dodává: „Objednáte-li si delší než jednodenní cestu například po německých hradech s průvodcem a zajištěnými vstupy, jedete na zájezd, i když budete přespávat jen za jízdy v autobuse.“
Profesionálně sestavený balíček služeb si může spotřebitel vybrat buď v cestovní kanceláři, nebo cestovní agentuře. Rozdíl mezi nimi nespočívá jen v názvu, ale i ve způsobu, jak podnikají a jak jsou kontrolovány. Sestavovat a vlastním jménem prodávat zájezdy smí jen koncesovaná cestovní kancelář. Aby získala oprávnění, musí doložit platné pojištění proti úpadku nebo bankovní záruku a podrobný podnikatelský záměr. Seznam cestovních kanceláří a přehled jejich pojistek vede Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Než si zájezd objednáte, zkontrolujte si pojištění kanceláře, se kterou uzavíráte smlouvu. Oproti tomu provozování cestovní agentury je živností volnou. Podnikateli stačí ohlásit živnostenskému úřadu, že chce podnikat. Nikdy ale nesmí zájezdy sám organizovat a prodávat zákazníkům, nemá to povolené, a hlavně není pojištěn.
„Cestovní agentury běžně zprostředkovávají zájezdy jiných cestovních kanceláří. Nakupujete-li zájezd v agentuře, vždy si zjistěte, která cestovní kancelář zájezd pořádá. Známé jméno cestovní agentury není zárukou kvality,“ varuje Eduarda Hekšová.
Pokud chcete dovolenou, která bude přesně kopírovat vaše individuální potřeby, budete si muset vše obstarat na vlastní pěst. Začít byste měli u zjišťování toho, jaké jsou podmínky pro vstup do země, kam se chcete vydat, a to nejen v souvislosti s opatřeními proti šíření nemoci covid-19. Dále si budete muset zajistit dopravu, ubytování, jídlo, pojištění, víza, povinná očkování, a především podrobně naplánovat program. Po ruce vám totiž nebude delegát, na kterého byste se v nouzi mohli obrátit. Můžete si ale stáhnout do mobilu chytré aplikace, které vám pomohou s plánováním i samotným pobytem.
Nejen v současné době využívejte webovou aplikaci „Dobrovolná registrace občanů při cestách do zahraničí“, která funguje na dobrovolném poskytování informací o plánovaném pobytu v zahraničí. „Získané informace slouží konzulární službě, aby vám mohla poskytovat pomoc při mimořádných událostech (přírodních katastrofách, sociálních nepokojích) či dostanete-li se do jiné nouze. Aplikaci naleznete na drozd.mzv.cz,“ uvádí Eduarda Hekšová.
V případě nouze můžete požádat o pomoc příslušný zastupitelský úřad České republiky. Také je možné obrátit se na Konzulární informační centrum Ministerstva zahraničních věcí ČR na telefonním čísle +420 224 183 200.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva