Vláda České republiky vyhlásila pro území celého státu z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázaným výskytem nového koronaviru (označovaného SARS CoV-2) nouzový stav. Součástí opatření souvisejících s vyhlášením nouzového stavu je i zákaz vycestovat z České republiky, mimo osob, kterým byla udělena výjimka. Zákazníci cestovních kanceláří se zakoupeným zájezdem, který se má uskutečnit v nejbližších dnech a týdnech, tak nemohou vycestovat, a to bez ohledu na to, že cestovní kancelář může cestovatelům tvrdit, že je stále schopna své služby poskytnout.
„Zrušit zájezd, respektive odstoupit od smlouvy může podle občanského zákoníku cestovní kancelář i spotřebitel, jestliže v místě pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu. Cestovní kancelář by v takovém případě měla zákazníkovi bez zbytečného odkladu vrátit veškeré platby uhrazené za zájezd,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Není-li možné odcestovat z důvodu zásahu státu, který zakázal občanům vycestovat do zahraničí, jedná se o okolnost, kterou nemohla předvídat ani jedna strana smlouvy o zájezdu. I v takovém případě by však měl mít zákazník právo na vrácení celé zaplacené ceny zájezdu, přestože mu cestovní kancelář může tvrdit, že to není ona, kdo uskutečnění zájezdu znemožnil. Pro zákazníka je podstatné, že za jím zaplacenou cenu nedostal sjednané plnění, bez ohledu na důvod této skutečnosti.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva