„Jestliže si často nenápadně umístěných položek nevšimnete, můžete být v konečném výsledku zaskočeni až o několik set korun vyšší hrazenou částkou,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Přestože se jedná o běžně užívanou praktiku, rozhodně to neznamená, že je takový postup v pořádku. V současné době není zákaz dodatečných plateb zakotven v žádném zákoně. Najdeme ho ale v evropské směrnici o právech spotřebitelů. Protože právo Evropské unie má přednost před českými zákony, měli by se obchodníci zákazem dodatečných plateb řídit.
Obchodník je povinen si od vás vyžádat výslovný souhlas s každou další platbou, která je navázána na hlavní objednávku. V nabídce nesmí být předem zaškrtnutá políčka s položkami, které prodejce spotřebiteli naúčtuje bez jeho výslovného souhlasu. Pokud vám obchodník dodatečné platby podsune právě prostřednictvím předem zaškrtnutých možností, máte podle evropské směrnice právo na jejich vrácení. „Jestliže zjistíte, že vám kvůli předvoleným možnostem prodejce strhl vyšší částku, nevěšte hlavu. Doporučujeme vám obrátit se na prodejce a požadovat její vrácení,“ radí Lukáš Zelený.
dTest prověřil konkrétní e-shopy s cílem zjistit, které z nich účtují dodatečné platby. Z průzkumu vyplynulo, že společnosti mají ve zvyku si k nákupu účtovat nejčastěji pojištění zásilky. Podle tvrzení prodejců má pojištění zásilky zajistit, že vám zboží bude v pořádku doručeno a že v případě poškození vám bude zasláno zboží nové. Přitom je to právě prodávající, kdo odpovídá za dodání zboží bez vad. „Danou praktiku jsme zaznamenali v internetových obchodech Notino, Vivantis a dalších e-shopech spadajících pod Vivantis, jako jsou krasa.cz, hodinky.cz, sperky.cz a prozdravi.cz,“ uvádí Lukáš Zelený.
Obdobné praktiky dTest objevil v internetových obchodech s elektronikou. V případě notebooků byla automaticky předvyplněna koupě kancelářského balíku Microsoft Office. „Na tento postup jsme narazili u společností alza.cz a czc.cz. Spotřebitel ale musí výslovně souhlasit s každou dodatečnou platbou. Postup internetových obchodů je tedy protiprávní,“ konstatuje Lukáš Zelený.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva