dTest: Výchova mladých spotřebitelů v Česku

14.03.2019 15:18 | Zprávy

Ochrana našich spotřebitelských práv není samozřejmostí. U příležitosti Světového dne spotřebitelských práv stojí za připomínku historický okamžik, který k jeho vzniku vedl. Zároveň je třeba si uvědomit důležitost vzdělávání spotřebitelů od útlého věku. Spotřebitelská gramotnost není součástí školních osnov; řada aktivních učitelů ji přesto do výuky zařazuje díky spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest.

dTest: Výchova mladých spotřebitelů v Česku
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

První krok k vytvoření současného systému ochrany slabší smluvní strany učinil americký prezident J. F. Kennedy 15. března 1962 ve svém projevu určeném Kongresu. Svůj projev uvedl takto: „Spotřebitelé jsme my všichni…“ a poté vyhlásil čtyři základní teze na ochranu spotřebitelů – právo na bezpečnost výrobků, právo ochrany před nekalými praktikami a zavádějícími informacemi, právo výběru zboží a služeb za férové ceny, právo na zákonnou ochranu zájmů spotřebitelů. Ty jsou i po 57 letech stále aktuální. Celosvětová spotřebitelská organizace Consumers International prohlásila 15. březen za Světový den spotřebitelských práv v roce 1983.

Šíření spotřebitelské gramotnosti již mezi žáky a studenty je jedním z cílů spotřebitelské organizace dTest. Své materiály a aktivity dTest přizpůsobuje různým věkovým skupinám. „V našem kolektivu je řada nadšených studentů práv a mladých právníků, kteří nám pomáhají lépe pracovat s mladými lidmi. Nejvíc se nám osvědčilo pořádání kreativních soutěží a her,“ říká vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a dodává: „Pro učitele jsme také připravili příručku s radami a příklady, jak vzdělávat žáky na druhém stupni základních škol a gymnázií. Ukazujeme, jak zapojit spotřebitelské vzdělávání do hodin matematiky, fyziky a chemie.“

Pro náctileté dTest každoročně vyhlašuje soutěž Spotřeba pro život. Soutěž je určena pro žáky středních škol, vyšších odborných škol a odborných učilišť, mohou se jí ale účastnit samostatně i žáci zapojení do různých forem mimoškolských odborných aktivit. Každý soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých. Soutěží se v tvorbě vzorového čísla spotřebitelského časopisu pro své vrstevníky. Studenti v něm zužitkují vlastní zkušenosti s daným tématem, mohou také zpracovat test výrobků či služeb. Tématem letošního ročníku jsou poštovní a přepravní služby. Více informací o soutěži ZDE.

Středoškoláci lépe akceptují, když je vyučuje někdo jen o málo starší, než jsou sami. dTest ve spolupráci s právnickými fakultami v Praze, Brně a Olomouci v předchozí letech pořádal cyklus přednášek o spotřebitelském právu na středních školách formou takzvaného street law. Přednášky jsou zdarma a přihlásit se o ně mohou školy po celé České republice. Projekt seminářů na středních školách má za cíl přinést studentům základní informace a znalosti ze spotřebitelského práva, aby mohli vstupovat do smluvních vztahů informováni o možných důsledcích a osvojili si základní principy, které využijí v soukromém i pracovním životě. Přednášejícími jsou studenti právnické fakulty, kteří se touto formou učí prezentovat právní témata laikům a rozvíjejí své právní, rétorické a pedagogické dovednosti. Každý rok zvládnou „odučit“ téměř 500 přednášek na středních školách.

dTest již proškolil mnoho desítek studentů právnických fakult, rozhodl se proto v letošním roce jimi získané znalosti v oblasti ochrany spotřebitele prověřit v rámci světově uznávané metody Moot Court. Jedná se o mimoškolní soutěž, která se v dnešní době koná na mnoha právnických fakultách po celém světě. Účastníci se zapojují do simulovaných soudních řízení, která zahrnují sepsání podání k soudu a také účast na samotném ústním jednání. Je třeba podotknout, že dosud se v České republice nekonalo žádné simulované soudní řízení pro studenty, které by se věnovalo ochraně spotřebitele. Soutěžní soudní případ se bude týkat problému, který čeští spotřebitelé v první polovině roku 2019 budou v poradně dTestu řešit nejčastěji.

I dospělí spotřebitelé se mohou vzdělávat zábavnou a interaktivní formou. Téměř před rokem posílilo obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) práva spotřebitelů, ale nenaučilo je správnému chování a ostražitosti. Spotřebitelé nevědí, jak mít své údaje pod kontrolou a jak jednat, když jsou jejich práva porušena. Cílem interaktivní hry s názvem Než řekneš ANO, dostupné ZDE, je pomoci uživatelům internetu překonat nástrahy, které souvisí s bezpečností přístupových hesel, nakupováním v e-shopu nebo komunikací na sociálních sítích. Princip webové hry je jednoduchý: Do děje hráč zasahuje tak, že činí ze svého pohledu nejlepší z nabízených rozhodnutí. „Hravou formou si osvojíte pravidla bezpečného chování na internetu, abyste se nestali oběťmi vydírání nebo zneužití osobních dat. Ve hře na sebe berete role snoubenců, kteří plánují svatbu a řeší řadu běžných situací. Práva spotřebitelů se díky hře přesunou z teoretické roviny GDPR do praxe,“ popisuje Lukáš Zelený. Spotřebitelé si ve hře vyzkouší, jak využít právo na odstranění online obsahu, který je poškozuje. Dále se dozví, jak odhalit podvodný e-mail nebo jak se nenechat okrást kyberzločinci.

Audiozáznam Kennedyho proslovu o ochraně spotřebitelů z 15. 3. 1962 si můžete pustit ZDE

Přepis Kennedyho zprávy určené Kongresu ZDE

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Vize

Dobrý den, zajímalo by mě, zda má vaše strana nějaké konkrétní návrhy třeba důchodové reformy nebo ekonomickou vizi, jak zlepšit naši životní úroveň? Zatím mi to přijde tak, že spíš jen kritizujete, ale s něčím vlastním nepřicházíte. Sice nemáte ve sněmovně zastoupení, ale pokud ho chcete mít, nemys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Štědrý večer pravidelně trhá rekordy v hodinové spotřebě domácností

11:14 ČEZ: Štědrý večer pravidelně trhá rekordy v hodinové spotřebě domácností

Hodinová spotřeba mezi 16:00 a 17:00 na štědrý den byla zhruba o 3 procenta vyšší než v loňském roce…