Langšádlová si brousí zuby na hejtmanku. Může složit poslanecký mandát

01.01.2011 14:59 | Zprávy

ROZHOVOR I politici si najdou čas na slavení Vánoc. Poslankyně a kandidátka na pozici hejtmanky Středočeského kraje za TO P09 Helena Langšádlová má tolerantní rodinu, která chápe její pracovní vytížení. O Vánocích si našla čas na návštěvu bohoslužby, setkání s blízkými lidmi, ale i na četbu či procházku po lese. Nicméně ParlamentníListy.cz se zajímaly o to, jak by si představovala fungování středočeského kraje pod svým vedením.

 Langšádlová si brousí zuby na hejtmanku. Může složit poslanecký mandát
Foto: top09.cz
Popisek: Poslankyně za TOP 09 Helena Langšádlová

 


Ve Středočeském kraji bydlíte, co vidíte jako jeho největší problém a jaké byste v případě získání hejtmanského postu, volila řešení?


Ve Středočeském kraji žiji od narození a záleží mi na jeho dalším rozvoji. Jako největší problém vidím nesystematická politická rozhodnutí, která potom způsobují chaos a neefektivní nakládání s penězi daňových poplatníků. Kraj musí mít své jasné priority, při řízení kraje musí být uplatňovány principy strategického řízení a ne nahodilé a silové rozhodování. Do rozhodování musí být zapojeny obce, občanská společnost i experti z jednotlivých oblastí.

 

Co se Vám jeví jako největší chyby, kterých se dopouští současný hejtman MUDr. David Rath?


Nejvíce mi vadí, že pan hejtman jedná svévolně, mnohdy jako by byl mocnářem.Například se nediskutovaly se zástupci obcí zásadní kroky v dopravní obslužnosti. Hejtmanství postupuje nezákonně i v případě projednávání zásad územního rozvoje kraje, nekorektní jsou i kroky v pozici předsedy výboru regionální rady. Několik smluv schválených regionální radou zůstalo několik měsíců nepodepsáno.

Veřejností je velice kritizováno, že podporu získávají pouze spřátelená města a obce...


Velice mi také vadí, že kraj poškodil při rozdělení finančních prostředků poskytovatele sociálních služeb. A toto mělo negativní dopady na obyvatele středočeského kraje.


 Je něco, co si myslíte, že dělá současný hejtman dobře a na co byste eventuálně navázala?


Středočeský kraj podporuje profesionální pěstounské rodiny, toho si velice vážím. Měli bychom usilovat o to, aby co nejméně dětí prožívalo své dětství v anonymním prostředí ústavů.

Jak byste naložila s nóbl hejtmanskou kanceláří, před časem hojně v médiích propíranou? Patrně to nebude tak zcela Váš vkus...


Kancelář za několik milionů korun považuji za mrhání veřejnými prostředky. Zařízením krajské kanceláře se určitě nebudu zabývat, je to ztráta času a energie a ty chci věnovat našemu kraji.

Na Vašem blogu je článek o PID a SID: co a v jakém smyslu byste v těchto systémech měnila? Víte o tom, že do většiny obcí, kam nejedou hlavní vlakové a autobusové spoje se nelze v noci veřejnou dopravou dostat?

Mým cílem je oba systémy spojit do jednoho systému s jedním organizátorem – do  Metropolitní integrované dopravy (MID). Praha nemůže nic plánovat bez Středočeského kraje a naopak – vždyť více jak třetina obyvatel Středočeského kraje dojíždí do Prahy!
Mým prvním krokem k vytvoření MID je nyní zachránit Pražskou integrovanou dopravu (PID). Hejtman Rath se totiž  rozhodl Středočeský kraj dopravně od Prahy izolovat. Jednostranně podal výpovědi všem dopravcům, takže od 1. 6. 2012 přestává PID existovat. Vlaků se toto opatření nedotkne, těm výpověď nedal, ale všechny autobusové páteřní linky do Prahy a zpět jsou v ohrožení. Kraj může provozovat linky na základě nových smluv s dopravci – jen zapomíná, že bez výběrového řízení ho tyto spoje budou stát o 20%  víc na DPH.
Za nejhorší považuji fakt, že mnohé linky nově objednané Krajem budou muset z provozních důvodů končit na hranicích Prahy. Cestující si tam vystoupí a nastoupí do nějakého autobusu MHD. Kraj přitom negarantuje jakoukoliv návaznost spojů. A navíc si budou cestující muset připlatit, protože budou platit za dva různé dopravní systémy. Hodně lidí přejde do aut, vyjde to levněji, mnohdy zdánlivě rychleji. Prahu bude čekat denodenní totální zácpa a okraje Prahy se stanou jedním velkým parkovištěm středočeských obyvatel.
 A až vyřešíme existenciální problémy dopravy, můžeme uvažovat o přípojích v nočních hodinách. Osobně to preferuji. Bohužel hejtman Rath optimalizuje dopravu poněkud jiným směrem.


Myslíte si, že jsou ve středočeském rozpočtu nějaké finanční rezervy, ze kterých by se dala řešit lepší dopravní dostupnost některých menších obcí?


Určitě ano. Všude vidíme plýtvání  - proplácení zdravotnických poplatků, doprava zdarma pro školáky, propagace hejtmana Ratha, předražené přístroje v krajských nemocnicích – a přitom Kraj neumí zajistit ani základní dopravní obslužnost.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lea Vlasáková

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž

10:34 Správa železnic: Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž

Správa železnic vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž na nový terminál Kořenice-Bečváry VRT…